Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Clas Ohlson: ”Bra pr är näst viktigast”

Publicerad: 30 Maj 2011, 07:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:09

Clas Ohlsons kundtidning ”Fixa själv” är inte bara vinstdrivande, den har också belönats med Guldbladet för bästa omgörning.


Det var i februari som Clas Ohlson bestämde sig för att inleda ett samarbete med Tidsam för att distribuera kundtidningen ”Fixa själv” till 3 500 återförsäljare.

I mars kom det första numret och Joakim Gip, chef för marknadskommunikation på koncernnivå, berättar att han är nöjd, även om han inte förväntar sig någon försäljningssuccé.

– När man har en kundtidning är det alltid kul att få den typen av distribution. Det viktiga är att trovärdigheten för mediet ökar ju mer folk köper den. Vilka fördelar ser du med att äga din egen mediekanal?

– Man får 100 procent kontroll. Jag har jobbat med ganska många kundtidningar och det är som bäst när tidningarna fortfarande är trovärdiga och inte styrs allt för hårt av det kommersiella budskapet. Det är en jäkla balansgång.

Hur klarar man den balansgången?

– De som lyckats bäst är nog de som ger mycket integritet till produktionsbolaget. Samtidigt är det ju så att om publikationen går bra och distributionen blir hyfsad ökar trycket på fler kommersiella budskap, säger Joakim Gip och fortsätter:

– Får man inte in några pengar kanske man också tar genvägar med annonsörerna, vilket kan vara ett problem.

Hur viktig är kundtidningen för er?

– Egentligen handlar det snarare om var man säger att en sådan här tidning hör hemma. I generella termer skulle jag säga att den hamnar under pr. Jag skulle säga att bra pr är det näst viktigaste att lyckas med, efter butiken så klart, säger han och fortsätter:

– Därför borde kundtidningen hamna före annonsering rent hierakiskt sett, även om den aldrig kommer göra det i verkligheten.

Handlar det om att öka försäljningen?

– Nej, snarare har det mer att göra med Clas Ohlsons trovärdighet.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.