Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

City Gross utnyttjar skandalen i kampanj

Publicerad: 5 Mars 2013, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:53

Mitt under hästköttskandalen går City Gross ut i en stor köttkampanj.– Det var inte svenskt kött i hästköttskandalen, säger Mikael Lagerwall.


Ämnen i artikeln:

City Gross

Den enes död är den andres bröd, brukar det heta. Nu utnyttjar livsmedelskedjan City Gross skandalen med hästar som har blivit lasagne, köttbullar och hamburgare.

– Vi har alltid pratat om svenskt kött, men detta ger oss en anledning att bli ännu tydligare med betydelsen av medvetna val när det gäller mat, säger Mikael Lagerwall, informationsansvarig på Bergendahls som äger City Gross.

Sedan en dryg vecka tillbaka genomför City Gross en stor kampanj med budskapet att kedjan ”utmanar med tryggt svenskt kött”. Bakgrunden är att allt färskt kött som City Gross säljer utlovas vara svenskt och styckat eller malt i butik.

Mikael Lagerwall, som har ett förflutet på pr-byråerna GCI och Prime, jobbar nu också för att bjuda in journalister till City Gross butiker för intervjutill­fällen med köttmästare, butikschefer och kunder.

Målet är att få medierna att uppmärksamma köttets ur- sprung – samt vilka konsekvenser konsumenternas val får. City Gross hoppas på att kunna rida på det stora fokuset på kötthantering som blivit följden av hästköttskandalen och andra köttlarm.

– Vi tycker inte att medierna har lyft fram hanteringen ur det perspektivet. Man kan välja att sälja bara svenskt kött. Det var inte svenskt kött i hästköttskandalen, i ehec-larmet eller det färgade fläskfilélarmet, säger Mikael Lagerwall.

Vad hoppas ni uppnå med kampanjen?

– Vi vill att konsumenterna ska göra medvetna val. Ett sådant val är att man köper svenskt kött.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

City Gross

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev