Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Christer Björkin, vd IDG: ”Vi rör oss mot nya tjänster snarare än journalistik”

Publicerad: 14 Mars 2012, 07:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:29

IDG:s vd Christer Björkin tycker det är viktigt att slå fast att digitalt innehåll inte ska vara gratis.


Ämnen i artikeln:

IDG

Hur förändras er affärsmodell?

– Vi är ju en nischad aktör, och intresset från läsarna minskar inte. Förändringarna sker i så fall snarare på annonssidan. Vi har breddat utbudet, och erbjuder alltmer digitala lösningar.

– Vi är väldigt tydliga med att digitalt innehåll inte ska vara gratis. Jag tror att det är en fördel för oss i den här strukturella förändringen att vara nischade, jag tror att det är betydligt svårare för bredare medier.

Hur förändras era produkter?

– Vi blir absolut mycket mer interaktiva, vi interagerar med våra läsare på en rad olika sätt.

– Vi utvecklar förstås också nya produkter, och vi rör oss mot att ta fram tjänsteliknande produkter, snarare än rent journalistiska.

Vilken ny kompetens behövs, och vilka blir överflödiga?

– Vi sitter på två våningsplan på IDG, ett med marknadspersonal och ett med redaktionell personal. Och jag pratar mycket om att utvecklingen nu sker på ”plan ett och ett halvt”. Det betyder inte att journalistiken blir köpt, men alla måste tänka mer som en publisher.

Vad står högst på er agenda 2012?

– En hårdare mobilfokusering, från både journalister och säljavdelning.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IDG

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.