Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Chefskarusell inom Omnicom

Publicerad: 19 Januari 2011, 07:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:25

Daniel Eriksson lämnar Omnicom Media Group, som driver mediebyråerna OMD och PHD i Sverige. Det leder till en chefskarusell inom koncernen.


– Jag kommer att lämna min tjänst i samband med vår bolagsstämma i maj, säger Daniel Eriksson, som var med och grundade OMD i Sverige.

Åtta år senare har byrån växt med över 70 personer och med en dryg 1 miljard i medieomsättning.

– Vi hade som mål att bygga en konkurrenskraftig mediebyrå eftersom Omincom saknade en sådan i Sverige. Nu är det en bra tid att göra någonting annat, men vad det blir vet jag inte själv. Det som är klart är att jag fram till och med den sista maj är 100 procent fokuserad på det arbete jag har nu, säger han.

Daniel Eriksson ersätts av Ola Bergström, i dag vd på OMD. Ny vd på OMD blir Martin Hugosson, som i dag är chef för byråns Göteborgs-kontor.

– Han har visat ledarskap inom många delar av organisationen. Martin har varit researchchef och fick förtroende att etablera OMD i Göteborg, vilket han gjorde på ett bra sätt. Vi ser honom som en naturlig person att ta över, säger Daniel Eriksson.

Martin Hugsson har varit inom OMD i sju år, de senaste två och ett halvt åren i Göteborg.

– Det har varit en spännande resa, i dag är vi en av de större mediebyråerna i Sverige. Nu speglar vi OMD:s roll i världen, säger han.

Under samma tid har mediebyråbranschen gått från att vara ett skrå som tjänat ganska hyfsat med pengar på ”bread & butter” till en bransch med stora utmaningar., säger han.

– Nu måste de som vill vara stora byråer klara både enkla och snabba tjänster till ett billigt pris och lite mer komplicerade tjänster till ett högre pris. Min uppfattning är att OMD är en kreativ byrå som klarar båda.

OMG omsatte drygt 1 miljard kronor under 2009 och är fortfarande en bit efter Carat, Starcom och MEC.

– Sedan jag började har vi rekryterat en person i månaden och det ska vi fortsätta med. Kanske inte i evighet, men just nu. Vi ska inte stressa.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.