Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Cheferna som rensas ut från TV4

Publicerad: 15 September 2015, 21:00
Uppdaterad: 23 Mars 2016, 12:48

TV4 storstädar i sin säljorganisation – här är nio toppchefer som fått gå de senaste månaderna.Nya försäljningsdirektören Malin Häger gläds åt utrensningen.– Jag tror att alla ser att det öppnas nya möjligheter, säger hon.


Den 1 juni tog Malin Häger över rollen som försäljningsdirektör på TV4-Gruppen efter Michael Grimborg, som valde att lämna tv-huset efter närmare 16 år.

Malin Häger rekryterades 2011 till TV4 från Starcom, där hon var vice vd. Sedan 2014 har hon haft rollen som kundavdelningschef.

Men Michael Grimborg är inte ensam om att lämna tv-huset.

Bara under sommaren har flera tunga chefer lämnat försäljningsavdelningen på TV4.

Johan Fernqvist, affärschef tv, sade upp sig i augusti utan något nytt jobb att gå till. Det har i skrivande stund heller inte Carl Hemmingsson, biträdande försäljningsdirektör, som valde att lämna TV4-Gruppen då hans roll försvann och man inte kunde komma överens om en ny tjänst åt honom.

Försäljningschefen Mats Ståhl börjar i oktober på Playad. Max Hamberg, chef för försäljningsutveckling, slutade i juni, och Joakim Kings, mediebyråansvarig, sade också upp sig i juni.

Utöver dem har ytterligare tre chefer lämnat TV4:s försäljningsavdelning det senaste året.

Carl Hemmingsson vill inte uttala sig om varför så många chefer slutat.

– Det vill jag inte spekulera om. Det är bättre att de som är kvar får berätta om det och sina planer, säger han.

Med stor sannolikhet sitter han nu i karantän.

– Jag kan inte gå in på detaljerna mellan TV4 och mig.

Carl Hemmingsson har arbetat inom TV4-Gruppen i 15 år. Dessförinnan var han under tio år på dåvarande CIA Media Marketing, som senare blev MEC efter en sammanslagning med Mediaedge.

– Jag har inget nytt jobb klart, men tänker heller inte ha jättebråttom. Jag ska fundera på vad jag vill göra härnäst.

Mediebyråansvarige Joakim Kings sade upp sig från TV4 i juni. Efter att ha suttit i karantän över sommaren började han nyligen på Schibsted, där han ska ingå i den nybildade gruppen dedikerad till onlinevideoförsäljning under Joakim Flodin.

– Jag har varit på TV4 i nästan sex år och har haft en fantastisk resa. Men jag vill utvecklas, och Schibsted ligger långt framme digitalt, säger Joakim Kings.

En ny försäljningsorganisation har börjat ta form på TV4-Gruppen under ledning av Malin Häger. Målet är att kunna svara upp till kundernas totala behov och förstå kunderna på ett bättre sätt.

Malin Häger oroas inte över avhoppen.

– När Michael Grimborg slutade var det några som jobbat nära honom och hade varit här länge som kände att det var dags att sluta, det var odramatiskt, säger hon, och fortsätter:

– Det är klart att förändringar skakar om, men det kan också vara en positiv kraft. Jag tror att alla ser att det öppnas nya ­möjligheter. Oron inför en förändring är ofta större än vad den de facto blir när förändringen väl genomförs. Men det gäller att vara tydlig och säga att ”hit ska vi”.

Malin Häger ser förändringarna som nu görs som ett led i den omorganisation som inleddes redan 2013 när hon fick ansvaret för sammanslagningen av säljorganisationerna för TV4 Sverige och TV4 AB.

Nyligen rekryterades Mikael Ekelöf, vice vd och mediechef på Starcom, till en ny roll som chef för affärsstödsgruppen. En roll där delar av Carl Hemmingssons och Max Hambergs arbetsuppgifter hamnar. Mikael Ekelöf tillträder i slutet av oktober.

Fredrik Lamotte från Malmökontoret tar över Malin Hägers tidigare roll som kundavdelningschef och Sophie Wachtmeister, tillförordnad försäljningschef i Linköping och Norrköping, blir konceptchef när konceptgruppen flyttas från affärsutvecklingen till försäljningsavdelningen. Ny in på konceptavdelningen är också Carolin­e Axelius.

Magnus Andersson från Metro ersätter Fredrik Lamotte i rollen som försäljningschef för Malmö-kontoret.

Mats Ståhls och Joakim Kings tjänster ska ersättas och dessutom är ”ett gäng” nya personer på gång in, dock inte i nyckelroller, berättar Malin Häger.

Några uppsägningar är det däremot inte tal om.

– Det finns inga besparingskrav i det här och det görs inte med kniven mot strupen, vilket är skönt. Det kommer hela tiden stora och små utmaningar som gör att en organisation måste skruva på det man gör.

Nya ledningen på TV4-gruppens sälj

Malin Häger, försäljningsdirektör.

Mikael Ekelöf, chef för affärsstöds­gruppen.

Sophie Wachtmeister, chef för konceptgruppen.

Lena Hamrin, administrativ chef och ansvarig för reklamplaneringen.

Fredrik Lamotte, kundavdelningschef.

De har lämnat Tv4-gruppen

Michael Grimborg, försäljningsdirektör: Sade upp sig våren 2015 efter närmare 16 år på TV4. Blir istället marknadsdirektör på Synsam.

Kristin Lewander, strategisk mediebyråansvarig: Lämnade TV4 i vintras för ett jobb som konceptutvecklare på TT.

Johan Fernqvist, affärschef tv: Sade upp sig i augusti, utan något nytt jobb att gå till, efter 15 år inom TV4.

Anders Wallner, säljansvarig: Slutade sommaren 2014 och gick till Aftonbladet.

Max Hamberg, chef för försäljningsutveckling: Lämnade TV4 i juni i år.

Carl Hemmingsson, biträdande försäljningsdirektör: Valde i augusti i år att lämna TV4 efter 15 år, då hans roll försvann i och med omorganisationen.

Joakim Kings, mediebyråansvarig: Sade upp sig i juni för ett jobb inom Schibsteds nya grupp för onlinevideoförsäljning. Rekrytering av en ersättare pågår.

John Sjölund, försäljningschef digitala medier: Gick i slutet av förra året till Bonnier News och en tjänst som försäljningschef för Bonnier Ad Network.

Mats Ståhl, försäljningschef: Börjar i oktober på Playad efter 10 år på TV4-Gruppen. Ska ersättas genom en internrekrytering.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.