Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Casten Almqvist: Naturligt att priserna höjs

Publicerad: 22 Maj 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:21

Det är inte bara Jonas Sjögren, vd på SBS TV, som efterfrågar högre priser på tv-marknaden. Även Casten Almqvist, vd på TV4-Gruppen, ser höjda priser som ett logiskt steg. "Det finns det absolut utrymme för", säger han.


Ämnen i artikeln:

Casten AlmqvistTV4-gruppen

Annonsörerna skriker efter utrymme – samtidigt som kanalerna inte kan leverera. Så ser verkligheten ut på den överhettade tv-marknaden. Nu flaggar tv-bolagen för prishöjningar.

– Givet den stora efterfrågan som vi nu sett under en längre tid, där nya annonsörer flyttat över en stor del av sina investeringar till tv samtidigt som etablerade tv-annonsörer ökar sina investeringar, är det rätt naturligt att priserna stiger, säger TV4-gruppens vd Casten Almqvist.

Han berättar också att kanalens annonsörer är allt mer specfika i sina beställningar.

– Det handlar om kortare filmer, begärda placeringar och begärda kampanjer. Detta är en faktor som precis som utbud och efterfrågan också påverkar priset. Den trenden tror vi kommer att fortsätta.

Att priserna kommer höjas ser han som naturligt.

– Så länge efterfrågan är större än utbudet säger marknadslogiken att det finns utrymme för prishöjningar.

Finns det något annat ni kan göra för att råda bot på den överhettade tv-marknaden?

– Vi har under flera års tid ökat investeringarna i tablån, och i år har vi den största programbudgeten någonsin. Vi fortsätter investera i tablån för att vi ska kunna öka tittandet ytterligare och möta den stora efterfrågan från annonsmarknaden, säger han, och fortsätter:

– Parallellt med det har vi öppnat upp både TV4 Guld och TV4 Komedi för reklam, och efter sommaren lanseras nya TV4 Fakta XL.

Viktigt är också den fortsatta utvecklingen av TV4 Play, kanalens lokal-tv-erbjudanden, sponsring samt out-of-home-verksamheten. Allt för att ge annonsören fler alternativ, enligt Almqvist.

– Sedan tror jag att vi tillsammans med marknaden kan bli ännu bättre på periodiseringar för att minimera de problem som vi till och från har haft.

Dagens Media har också varit i kontakt med Joachim Nordlind, intäktsdirektör för MTG:s reklamförsäljning. Han har dock avböjt att kommentera priserna.

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

Casten AlmqvistTV4-gruppen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev