Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Carat är på väg mot toppen igen

Under hösten har tidigare problemtyngda Carat vunnit prestigeuppdrag som Coca-Cola och Fritidsresor. Enligt vd:n är ett bevis för att affärsplanen håller.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Publicerad: 09 December 2014, 22:00
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:18

Ämnen i artikeln:

Carat

Dentsu Aegis-byrån Carat, som länge var Sveriges största mediebyrå, har kämpat i motvind under en längre tid. På två år halverades nästan byråns omsättning, från 1,9 miljarder kronor 2011 till 992 miljoner kronor 2013.

Kunder som lämnat byrån berättade att de saknade proaktivitet och strategisk kompetens. Missnöjd personal pratade om avsaknad av vision, tydliga mål och öppenhet inom organisationen.

Men under hösten har det vänt. Carat har fått in flera stora kunder, däribland Coca-Cola, Kjell & Co och Fritidsresor, som valt Dentsu Aegis som sin medie­byrå i Norden.

Nike Carlstoft, vd på Carat, förklarar vändningen med det omfattande förändringsarbete som byrån genomfört under det senaste året. En ny ledningsgrupp är på plats, byrån har höjt kvaliteten på sin leverans mot befintliga kunder och den digitala delen av Carats erbjudande har utvecklats.

– Vi har jobbat ärligt, hårt och intensivt med att få med alla på tåget mot vår vision att få större glöd i allt vi gör. Det är ett kvitto på att vi har lyckats när vi vinner uppdrag i konkurrens med de bästa byråerna. Det ger oss ett självförtroende som vi förtjänar. Jag känner mig trygg i att Carat är back on track, säger Nike Carlstof­t.

I år har Carat främst fokuserat på att göra befintliga kunder nöjdare och på att det ska vara roligare att jobba på Carat.

– Det tar tid att förändra en kultur till den här glödande kulturen vi är ute efter. Det är en av de saker vi jobbar aktivt med. Att rekrytera de bästa talangerna är också otroligt viktigt, det är människorna som gör skillnad för kunden.

Nästa år räknar Nike Carlstoft med att byrån kommer att gå med vinst igen. Det blir också året då Carat ska bli mer strategiska och digitala i sin leverans mot kund.

– Komplexiteten och snabbheten i branschen är en utmaning som vi måste hantera. Det börjar handla allt mer om hur vi hanterar all data vi får från kunderna. Jag fick tre år. 2016 räknar jag med att vi är en av de tre marknadsledande byråerna i Sverige igen.

Samtidigt som Carat vunnit många nya kunder har systerbyrån Vizeum kammat hem uppdraget för Com Hem efter att OMD tappat kunden. Maxus har fått in storkunden L’Oréal, som lämnat PHD, och Starcom har vunnit en rad nya kunder under det senaste halvåret, där­ibland Statoil, Villaägarna och Airbnb.

 

Ämnen i artikeln:

Carat

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.