Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Captain Morgan ökade 100 procent

Publicerad: 23 november 2011, 09:48
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:49

Ingen aktör inom spritsegmentet har varit mer offensiv än Diageo med romvarumärket Captain Morgan. Ingen har heller fått bättre avkastning på mediepengarna.


Under 2007 var romen Captain Morgan inte ens med på Systembolagets lista över de 50 mest populära spritvarumärkena. I dag är det topp 20 och inget annat varumärke inom segmentet har haft en starkare försäljningsutveckling.

Diageo har investerat tungt i Captain Morgan och med det nu ganska långlivade reklam­manéret ”Captain in you” lyckats sätta ett varumärke som tidigare var nästan okänt på marknaden.

Under de tre första kvartalen 2009 investerade Diageo 22 miljoner kronor brutto i medieköp för Captain Morgan och försäljningen ökade med 96 procent. Förra året steg försäljningen med ytterligare 40 procent.

Men en ökad medieinvestering är inte hela förklaringen, då konkurrenter med likartade medieinvesteringar inte alls har nått samma resultat.

– Då handlar det om whiskey- och vodkavarumärken och där har aktörerna stridit länge. Rom är lite obruten mark, det nya spännande som alla vill prova på. Ett romvarumärke som marknadsför sig får mycket lättare genomslag, så tajmingen har varit helt rätt här, säger Lars Källgren, vd och strateg på varumärkesbyrån Cabomba Brothers.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.