Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Byxfajten hårdnar - Wrangler i storkampanj

Publicerad: 2 Mars 2011, 09:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:18

Jeanskriget trappas upp när Wrangler rullar ut en omfattande kampanj i hela Europa. Enligt marknadsdirektören Adam Kakembo är Sverige en prioriterad marknad.


– Folk kommer till Sverige för att förstå trender, säger han i en exklusiv intervju med Dagens Media.

I Sverige säljs runt 15 miljoner jeans om året – vilket är en av de högsta siffrorna per capita i Europa. Slaget om de svenska – trendkänsliga – konsumenterna är därför hårt.

Nyligen rullade Levis ut en global kampanj för nya modellen Curve ID, utomhus, i magasin och i butik. Dessutom har Levis nyligen inlett ett samarbete med svenska byråerna The Study och Ad Online, inför en stundande webbkampanj.

– Det kommer att bestå av olika typer av bannerkampanjer och aktiviteter i sociala medier. Rörlig bild och webb-tv kommer också att vara en stor del, sa Björn Lundberg, vd för Ad Online, nyligen till dagensmedia.se.

Wrangler har länge legat lågt på marknadsföringsfronten, men de senaste två åren har Adam Kakembo, europeisk marknadsdirektör på Wrangler, försökt ”sätta varumärket på kartan igen”, säger han. Wrangler slåss främst om de kunder som lägger mellan 80 och 100 euro för ett par jeans.

– Vi har jobbat hårt att bli relevanta för vår målgrupp. Vi siktar in oss på folk i en mental ålder på 27 år. Inte fashionistas, men folk som bryr sig hur de ser ut, säger han.

I slutet av februari gick en ny sajt upp. Den 9 mars fyller man på med en paneuropeisk kampanj för sin vår- och sommarkollektion. Den spinner vidare på den förra kampanjen ”Red”, som bygger på konceptet “We are animals”, som sattes år 2008.

– Kampanjen heter “Stunt” och vi spelade in den i Los Angeles. Den innehåller samma energi och adrenalin som vår “Red”-kampanj, men den syns genom en annan lins, säger Adam Kakembo.

Bakom kampanjen ligger Parisbyrån Fred & Farid och den går bland annat på webben och i print.

– Den skiljer sig från andra modekampanjer, det handlar inte bara om snygg tjej och snygg kille som tittar in i kameran. Sånt gör vi inte, säger han.

Wrangler har flera uppmärksammade kampanjer bakom sig, inte minst den sajt man gjorde ihop med Göteborgsbyrån Kokokaka, som fått ta emot otaliga reklampriser i Europa.

– Det är viktigt att driva innovation och jag tror också att priserna har fått tillbaka Wrangler på kartan i den kreativa världen, säger Adam Kakembo.

Jeansjättarna

JC

Medieköp 2010 i miljoner bruttokronor: 6,1

Byråer (urval): Inhouse, Great Works, Starcom

 

Levis

Medieköp 2010 i miljoner bruttokronor: 4,4 miljoner kronor

Byråer: OMD, Wieden + Kennedy

 

Diesel:

Medieköp 2010 i miljoner bruttokronor: 1,3 miljoner kronor

Byråer: Inhouse, AD&D, Mindshare

Wrangler:

Medieköp 2010 i miljoner bruttokronor: 0

Byråer: Fred & Farid, MEC

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.