Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Byråerna vågar tro på framtiden igen

Publicerad: 8 December 2010, 07:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:28

Kommunikationsbyråer andas framtidstro efter ett tufft 2009. Mer än 70 procent tycker att förutsättningarna har förbättrats och nära fyra femtedelar tror på ännu bättre tider. 2009 var antalet nära noll.


Det är en glad samling byråer som har svarat på Sveriges Kommunikationsbyråers senaste Byråbarometer i november.

Långt borta är den dystra stämning som fångades i förra barometern från februari 2009.

Då ansåg nästan 40 procent att läget hade försämrats det senaste halvåret. Nästan tre fjärdedelar var negativa inför framtiden och bara 2 procent trodde på bättre tider. Nära en femtedel förmodade att de skulle behöva dra ned på personal.

I novemberbarometern tror nästan 80 procent på en ännu ljusare framtid och två tredjedelar att de kommer att behöva mer personal.

– Det var en rysare när vi fick fjolårets nattsvarta siffror, men det svänger snabbt och nu går svensk ekonomi på högvarv, säger Jessica Bjurström, vd på Komm.

Lågkonjunkturen i början av 2000-talet var mer utdragen och mindre svängig. Den här gången störtdök medie-branschen 2009 för att sedan rekordöka i år.

Clas Collins byråanalys för 2009, som släpps senare i veckan, visar att byråerna klarade sig bättre den här gången.

– Byråintäkterna brukar minska mer än medieköpen, men nu minskade de bara hälften så mycket. Det beror troligen på övergången till digitalt och pr, säger reklamanalytikern Clas Collin.

72 av de 236 byråer som deltog i analysen växte mot alla odds med omkring 10 procent, men det genomsnittliga tappet för byråintäkterna landade på 7 procent.

– I flera år har stora byråer utvecklats bättre än små, men i den här nedgången har det varit lika illa för stora som små. De små är känsliga, men också snabbare att ställa om, säger Clas Collin.

Specialist-byråerna klarar sig som vanligt bättre än de integrerade och reklambyråerna. Förklaringen är att kommunikationsbranschen är en mogen bransch där specialisering gynnas.

Byråernas neddragningar var långt mindre än befarat. Personalen minskade med drygt 3 procent.

Clas Collin anser att byråernas framtidstro i Byråbarometern är bra för branschen.

– En deppig stämning är inte bra för kreativitet och skaparlust. Jag tror att framtidstron vi ser betyder mycket för kvaliteten i arbetet.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.