Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Byråerna som gynnas av svackan

Retailbyråernas fokus på att driva försäljning gör att de räknar med ökat tryck 2013 – trots lågkonjunkturen. "I sämre tider vill man ha ut maximalt av sitt butikskoncept och sina butikskampanjer", säger Ola Dolck, vd på SRC.


Publicerad 2013-02-06 07:00
Uppdaterad 2015-12-06 13:56

Ämnen i artikeln:

Workshop

Dela artikeln:

Workshop har under flera år varit den största retailbyrån i Sverige, men under hösten inledde PS Communication en ompositionering från eventbyrå till retailbyrå. Och med sin omsättning på 250 miljoner kronor det senaste räkenskapsåret blir byrån överlägset störst bland retailbyråerna.

Workshop hade 2011 en omsättning på 97,5 miljoner kronor, men 2012 blir både omsättningen och resultatet lite sämre, berättar vd:n Kristofer Wanselius.

– Vi hade en tuff start på 2012 då vi tappade delar av vårt uppdrag för Telenor. Då gjorde vi en omorganisation och minskade med fem medarbetare. Men tack vare en stark höst så har det gått bättre än vad vi trodde, säger han.

– Jag tycker att det är bra med fler aktörer, som sätter fokus på våra frågor.

2013 har däremot börjat desto bättre och byrån har nyligen fått in apotekskedjan Apoteksgruppen.

– Apoteksmarknaden har likriktade aktörer, så det är väldigt roligt att vi har fått ett helhetsuppdrag, där vi ska jobba med både position och genom­förande.

Lågkonjunkturen spelar retailbyråerna i händerna. Det säger både Kristofer Wanselius, Ola Dolck och Remarkables vd Magnus Klang. Många annonsörer drar ned på medieköpen och då blir det desto viktigare med taktiska kampanjer som driver försäljningen.

– Vi kan se att många kanaliserar sina resurser från lång­siktiga investeringar till snabba effekter. Det är också min erfarenhet från tidigare lågkonjunkturer, säger Magnus Klang.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.