Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Byråerna hänger löst i år

Publicerad: 13 Mars 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:29

Marknadschefernas iver att leta ny byrå har aldrig varit större. I år riskerar var femte byrå att bli utbytt – och pr-byråerna är de som ligger mest i riskzonen.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerSveriges kommunikationsbyråerJessica BjurströmKommPrecisStaffan Slörner

I analysföretaget Regis undersökning ”Årets Byrå 2011” uppger 22 procent av marknadscheferna att de tänker se över sina byråsamarbeten. En siffra som har ökat för varje år sedan 2007, och som nu alltså når en ny rekordnivå.

Jessica Bjurström, vd för Sveriges Kommunikationsbyråer, anser att svenska annonsörer byter byrå alldeles för lättvindigt.

– Bra reklam kräver ibland uthållighet. Tele 2:s ”Fåret Frank” är ett bra exempel. Manéret tog sina törnar i början och det fanns säkert de som ville dra i nödbromsen. I dag är manéret ett av de starkare på marknaden.

Enligt undersökningen är vissa byråsamarbeten mer stabila än andra. Bara 16 procent ser över mediebyråsamarbetet medan närmare 30 procent tänker se över både pr- och reklam­byråsam­arbetena.

Hans Gennerud, ordförande för pr-företagens branschorganisation Precis, säger att kunder som länge jobbat med köpta medier kan ha fel förväntningar på pr.

– De vill synas i medier och det ska gå fort. För köpta medier finns tydligare referensramar för vad som är framgång än inom pr. När uppfattningen om vad som är ett bra resultat skiljer sig åt är det lätt att gå till en annan byrå.

Han fortsätter:

– Men i takt med att företagens pr-vana mognar kommer bytesfrekvensen att sjunka. Det här är främst ett problem för de mindre byråerna, de större pr-byråerna har relativt långa sam­arbeten redan i dag.

Staffan Slörner, vd för Sveriges Medie­byråer, säger om medie­byråernas relativt stabila samarbeten:

– Reklambyråernas arbete handlar om kreativitet, tycke och smak, saker som alla kan ha en åsikt om. För mediebyråerna, där det är så oerhört stora pengar inblandade, handlar mycket om leveranstrygghet. Mediebyråerna har varit duktiga på att bevisa sig och förklara vikten av långa byrå­relationer.

En kund som ny­ligen bytt reklambyrå är Apollo, som lämnade Åkestam Holst för Ingo.

– Vi behövde en nystart, säger Caroline Forshéll, nordisk marknads­direktör för Apollo.

Hon fortsätter:

– Trycket på kommunikationen bara ökar och man behöver nya koncept för att sticka ut. Som Tele2 och Com Hem. De bygger helt nya världar. Marknadschefer påverkas och byråbyte blir en naturlig följd.

designbyråer sitter säkrast

Byrådisciplin, andel i procent av marknadscheferna som tänker byta:

Pr medelstora byråer 28%

Reklam stora byråer 26%

Pr stora byråer 25%

Reklam medelstora byråer 24%

Reklam små byråer 24%

DM/RM-byråer 23%

Uppdragspublicister 22%

Digitala byråer 18%

Mediebyråer 16%

Event marketing-byråer 16%

Action marketing-byråer 16%

Varumärkesbyråer 15%

Designbyråer 14%

News Pilot


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.