Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Byrådöden ritar om kartan

Publicerad: 11 juni 2009, 05:57
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:33

De mellanstora byråerna slås ut när lågkonjunkturen skördar offer i reklambranschen. Det visar Dagens Medias granskning av byrådöden.


Prisbelönta Embrink Design har under sina 19 år aldrig gått med förlust.

Ändå knäcktes den 16 man starka byrån på mindre än sex månader när kunderna ströp investeringarna.

Efter att ha testat förkortad arbetstid, lägre lön och övervägt  rekonstruktion tvingades byråns ledning att se sanningen i vitögat och försätta byrån i konkurs.

– Under mina 30 år som byråledare var detta det absolut svåraste och tråkigaste beslut jag tvingats  ta. Det har föregåtts av många sömnlösa nätter, säger Mats Dafnäs, styrelseordförande och grundare av Embrink Design.

Dagens Media har granskat byråkonkurserna i kommunikationsbranschen från finanskrisens början till och med i dag. Totalt har 19 byråer som tillsammans omsätter 335 miljoner kronor dukat under.

De små och medelstora byråerna drabbas värst. 7 av de havererade byråerna har 9 anställda eller mindre, medan 6 byråer med 10-19 anställda, och lika många med 20–29 anställda, har gått omkull.

 

Embrink Design har sedan länge haft en buffert som ska kunna täcka utebliven fakturering i tre månader. Men när byråns fakturering halverades var det långt ifrån tillräckligt för att rida ut denna kraftiga lågkonjunktur.

Mats Dafnäs tror dessvärre att fler byråer kommer att drabbas av akut likviditetsbrist. Sommaren blir ett elddop.

– Väldigt få av byråerna i vår storleksordning har en buffert som räcker mer än tre månader.

Varför har man inte det?

– Dels för att man aldrig tidigare behövt det och dels för att det blir dyrt och komplicerat att lösa ut och ta in nya partner med för stor balansräkning.

Likt Embrink har många byråer valt att dela ut stora delar av vinsten vid årets slut istället för att behålla den i bolaget.

Även Johan Belin, före detta vd för konkursade Hundra, tror att fler mellanstora byråer kommer att få det riktigt tufft framöver.

– Det går fort när månadsräkningarna börjar visa minus. Det är få som har en så pass stark balansräkning att man klarar det en längre tid, säger han.

Mats Dafnäs är övertygad om att reklambyråkartan kommer att förändras drastiskt.

– Nätverk kommer att skapas. Antingen genom att små byråer från olika discipliner går ihop eller genom stora koncerner där man täcker alla discipliner. Kommunikationen i dag måste vara integrerad och byråerna kommer att behöva kunna jobba integrerat.

 

Clas Collin, som analyserar utvecklingen i reklambranschen i Byråboken:

– Än så länge har konkurserna fördelat sig ganska brett.

Under den senaste högkonjunkturen drog de stora byråerna ifrån i tillväxt.

– De som kommer att finnas kvar är de riktigt stora byråerna samt mindre. Mellanskiktet får det svårare, säger Johan Belin.

Reklamförbundets vd Björn Rietz tror att för reklambyråerna kommer att få det än tuffare:

– Många åtstramningar får genomslag under tredje och fjärde kvartalet.

Även om en konkurs är en katastrof för ägare och anställda behöver det inte vara nattsvart. I vissa fall kan byrån startas om i nytt bolag utan skulder och med en nedskalad verksamhet.

I tidigare lågkonjunkturer har antalet byråer faktiskt ökat något. 

– Nöden är uppfinningarnas moder. De riktigt duktiga och driftiga brukar hitta hem även om omställningar är svåra och smärtsamma, säger Björn Rietz.

Johan Belins Hundra är ett  exempel där fyra personer reste sig ur askan. De startar på nytt med det hoppingivande namnet ”Sunny side up”. Billigare lokaler och låga fasta kostnader ska göra byrån mer lättfotad.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.