Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Byråcheferna trotsar krisen

Publicerad: 23 Oktober 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:07

Krisen i Europa står för dörren och allt fler konjunkturindikatorer visar på en fallande tillväxt. Trots det tror svenska byråchefer på ökade volymer nästa år.


Enligt statistik från Arbets­förmedlingen har antalet arbetslösa ökat i år – i slutet av september var 393 000 personer inskrivna som arbetslösa hos myndigheten – det är 24 000 fler än för ett år sedan.

Dessutom anmälde arbets­givarna 8 000 färre lediga platser till Arbetsförmedlingen.

Konjunkturinstitutets Barometerindikator backade sam­tidigt med 1,1 enheter till 95,8 i september. Indikatorn ligger därmed under genomsnittet på 100, som anses vara normalt konjunkturläge, vilket tyder på att tillväxten i ekonomin är svagare än normalt.

Och i år har byråer som Deasign, Fieldwork och Alex & Fred gått i konkurs. Statistik från UC visar att antalet konkurser i kategorin reklam och marknads­undersökningar ökat med 31 procent under perioden januari-juli i år, jämfört med motsvarande period 2011. I kategorin informationstjänster ligger ökningen på hela 163 procent – från 8 till 21 konkurser.

I slutet av september presenterade Institutet för Reklam- och Mediestatistik, IRM, sin reviderade prognos och räknar i princip med en nolltillväxt i år och en svag ökning på 0,9 procent 2013.

– När vi gjorde den förra prognosen före sommaren hade vi med ett scenario om att Grekland skulle lämna euron, så det var inte så att vi trodde på stark tillväxt tidigare. Men nu har det blivit lite sämre, och är BNP-tillväxten svag så har reklammarknaden svårt att växa, säger Tobias Hedström, analyschef på IRM.

Dagens Media har därför, med hjälp av analysföretaget Netigate, genomfört en enkätundersökning bland landets största reklam- och mediebyråer. Enkäten har besvarats anonymt av vd:n på företaget, sammanlagt 16 personer.

Nio av respondenterna ser en tydlig risk för vikande efterfrågan från kunderna inför 2013, men majoriteten uppger att kunderna ännu inte vidtagit några åtgärder trots alla signaler om en vikande konjunktur.

Fem av cheferna svarar dock att kunderna redan reagerat genom att dra ned på medieköpen, medan tre uppger att kunderna har förändrat mediemixen.

– Reklaminvesteringarna återspeglar den försiktighet som kunderna upplevt själva det här året. Den globala osäkerheten i ekonomin och tillväxten skapar större ringar på vattnet, som inte nödvändigtvis enbart gäller den egna marknaden, utan reflekteras av investeringar och konkurrens internationellt, svarar en byrå-vd på frågan om hur hen med egna ord skulle beskriva situationen på reklammarknaden inför 2013.

Att medieköpen minskar fick vi dessutom bevis på i förra veckan då Sveriges Mediebyråer släppte Mediebyråbarometern för september. Medieköpen minskade då med hela 7 procent. Men sett till hela året ligger investeringarna hittills på samma nivå som 2011, då investeringarna via mediebyråerna landade på 13,5 miljarder kronor.

Men något motsägelsefullt i sammanhanget är det faktum att hela 12 av byråcheferna i Dagens Medias enkät tror på ökade volymer för den egna byrån nästa år, bara 3 personer tror på minskade volymer.

– I osäkra tider söker sig reklamköparna till trygga hamnar och vill jobba med byråer som visat stabilitet och säkra leveranser genom åren. Även en- och tvåmansbyråerna kan klara sig bra. Problemet uppstår i mellan­skiktet, säger en annan av chefern­a i enkäten.

IRM räknar heller inte med att lågkonjunkturen blir lika djup som den var efter finanskrisen.

– Det är ingen som tror på en kraftig lågkonjunktur. Förhoppningsvis klarar sig branschen från konkurser, säger Tobias Hedström.

Så rustar branschen

9 av 16 tillfrågade uppger att de ser en risk med vikande efterfrågan från sina kunder inför 2013.

5 av 15 uppger att deras kunder har minskat sina reklamköp efter signalerna om en vikande konjunktur. 1 uppger att reklamköpen har ökat.

12 av 15 tror på ökade volymer i sin egen budget inför 2013.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.