Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Strategi och analys

Byråbytena duggar tätt

Publicerad: 8 Maj 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:23

Flera stora kunder har bytt reklambyrå under årets första fyra månader. Fritidsresor har lämnat Scholz & Friends för Catt & Co och Tallink Silja huserar numera hos Garbergs.


Ämnen i artikeln:

Scholz FriendsFritidsresorTallink SiljaGarbergs

Fritidsresor köpte förra året medier för 110 miljoner kronor brutto, enligt Sifo reklam­mätningar.

Scholz & Friends har dock täckt upp tappet med flera nya kunder, exempelvis Opel som nu utökar hos byrån. 2011 köpte Opel medier för 82 miljoner kronor brutto. Byrån har även fått in försäkringsbolaget Salus Ansvar, Stockholms Handelskammare, Mentor, Svenska Bostäder och In­flight Media.

– Det roliga är att detta är uppdragsgivare från olika branscher, det är stimulerande och man fastnar inte i bara en typ av business, säger Magnus Widgren, vd på Scholz & Friends.

Scholz & Friends har de senaste åren präglats av förändringar. Byrån har bland annat bytt vd två gånger samtidigt som man vänt en förlust till vinst.

Nyligen breddades byråns erbjudande med dm-byrån Friends & Tactics.

– Det har inneburit en hel del förändringar på kundlistan och många av de nya kunderna köper både vårt strategiska och taktiska erbjudande.

Men Scholz & Friends kund Fritidsresor byter efter en pitch nu alltså byrå.

Hos Catt & Co blir resebolaget en av byråns större kunder. Catt & Co har även kunder som Gina Tricot, Rörstrand och Akademibokhandeln. Byråns personalstyrka ska inte utökas.

– Vi är en bra organisation i grunden och samarbetar med frilansare i vårt nätverk, som gör att vi kan utöka byråns kapacitet vid behov, säger Catt Olsson, vd på Catt & Co.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev