Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Byråbyten och storbråk

Publicerad: 13 April 2011, 05:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:14

We Are Group byter Lindex mot Åhléns. Byråns första uppdrag: att ta fram ett helt nytt kommunikationskoncept.


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsDDB StockholmÅhlénsLindexSaabWe Are Group

Avtalet mellan We Are Group och Lindex går ut i juni. Men byrån har redan fått in konkurrerande Åhléns, som de senaste åren jobbat med frilansare. Till hösten ska ett helt nytt kommunikationskoncept lanseras.

– Åhléns är en betydande kund. Det är också en kund med ambitioner, vilket är väldigt roligt, säger Enzo Bussoli, vd på We Are Group.

Men han är förtegen om det nya konceptet.

– Jag kan inte säga mer om det.

Även för Twilfit ska byrån ta fram ett helt nytt kommunikationskoncept. Också det ska lanseras till hösten.

Ett av de mer uppmärksammade byråbytena, och efterföljande storbråk, är självklart den sargade relationen mellan Saab och Lowe Brindfors. Saab gick nyligen ut i pitch, där biljätten bjudit in fem byråer.

Samarbetet med Lowe Brindfors varade i 17 år.

– Vi kände ett stort behov av nytändning och att vi behöver en ansats som speglar de nya förutsättningarna. Därför gick vi ut i pitch, som vi även bjöd in Lowe Brindfors till, sade Mårten Wahlstedt, marknadschef på Saab, nyligen till dagensmedia.se.

Ett annat jättekonto som bytt partner under kvartalet är Vattenfall, som även de lämnade Lowe Brindfors. Valet föll istället på DDB. Samtidigt valde eljätten en ny mediebyrå i IUM.

Pichen byggde framför allt på hur Vattenfall kan förbättra varumärket och anseendet i Sverige och Tyskland.

– Vi ska vara konkreta, jobba mycket med vår sponsring och bygga en relation med våra kunder, sade marknadschefen Linus Almqvist till dagensmedia.se när bolaget bekräftade byråvalen.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.