Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Brittiska Futerra öppnar i Sverige

Publicerad: 10 November 2010, 08:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

Brittiska CSR-byrån Futerra kommer till Stockholm. "Hållbarhet har gått från resurskrävande måste till affärsdrivande verksamhet", säger grundaren joel lindefors.


Futerra hjälper företag att kommunicera kring sin verksamhet inom hållbar utveckling. Både externt och internt. Villkoret är att det finns en verksamhet att kommunicera om.

– Vi håller inte på med greenwashing. Företagen måste ha gjort hemläxan innan de kommer till oss, säger Joel Lindefors.

Från start består Futerras Stockholmskontor av åtta personer. Joel Lindefors jobbade tidigare som pr-ansvarig på Nudie Jeans och har även varit aktiv i den ideella organisationen Rena kläder.

– Det har länge funnits enskilda miljökommunikatörer i Sverige, men ingen byrå med kommunikation för hållbar utveckling som kärnverksamhet, säger Joel Lindefors, som dock räknar med konkurrens.

– Jag hoppas på efterföljare. Men med brittiska Futerras långa erfarenhet i ryggen har vi ett stort försprång.

Första efterfölj aren är redan igång. I veckan lanserades byrån Wonderworld Sustainability Communications, som är ”helt fokuserad på hållbarhet och ansvarstagande”.

Enligt joel Lindefors har bristen på hållbarhetskompetens inom traditionella kommunikationsbyråer lett till att många företag är osäkra på hur och om de ska kommunicera sitt hållbarhetsarbete, av rädsla att bli anklagade för greenwashing.

– Ur vår synpunkt är det viktigt att berätta vad man gör eftersom det driver opinionen och kan inspirera företag. För många företag har hållbarhetsarbetet utvecklats från att vara ett resurskrävande måste, till något som stärker varumärket och bidrar till affären.

Futerra i Stockholm springer ur nätverket Sensemakers, som bland annat ligger bakom Världsnatur fondens Earth Hour. Förutom Joel Lindefors ägs och drivs byrån av Victoria Olausson, författare till marknadsföringsboken ”Grön kommunikation”, kommunikationsstrategen Kaj Török som bland annat gjort Max ansvarskommunikation, hållbarhetsexperten Magnus Ljungberg, Fair Trade Center-grundaren Liv Fjellander, tidigare kommunikationsansvarig på Kvinna till kvinna, och Edelman PR:s förra konsumentchef Anna Almberg.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.