Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Branschen präglas av storaffärer

Publicerad: 8 Maj 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:23

Efter den första vågen av uppköp har kartan ritats om för Sveriges uppdragspublicister. Samtidigt har konsolideringen närmast varit en nödvändighet för branschen – som beräknas omsätta runt 5 miljarder kronor.


Ämnen i artikeln:

Forma Publishing GroupAppelbergSveriges uppdragspublicisterStampenOTW

När Bonnier offentliggjorde sammanslagningen av Spoon och Tidningskompaniet i mars i år bildades en ny jätte bland uppdragspublicisterna. Omsättningen, på drygt 200 miljoner kronor, gör att det nya bolaget storleksmässigt flåsar marknadsledaren OTW i nacken.

Frågar man Anders Knave, vd på OTW, kom sammanslagningen av Spoon och Tidningskompaniet knappast som en överraskning.

– Det var ett naturligt steg med tanke på hur branschen har förändrats. Allt fler annonsörer väljer att kommunicera parallellt över flera plattformar, vilket ställer större krav på oss uppdragspublicister.

Samtidigt som färre, men större, aktörer slåss om pengarna växer branschen så det knakar. Enligt siffror från IRM omsatte svenska kundtidningar 289 miljoner kronor 2002. I dag, tio år senare, omsätter de 640 miljoner kronor.

Dragana Maksimovic, vd på branschföreningen Sveriges Uppdragspublicister, berättar att organisationens 24 medlemmar årligen omsätter drygt 1 miljard.

– Men mörkertalet är stort och den verkliga siffran som folk pratar om ligger snarare på 5 miljarder. Under förra året hade våra medlemmar en tillväxt på runt 10 procent, vilket är riktigt bra.

Siffrorna kan jämföras med de 32 miljarder kronor som svenska annonsörer köpte reklamutrymme för under 2011.

Calle Ericsson är vd på Appelberg, som under 2011 omsatte 76,4 miljoner kronor och gjorde ett rörelseresultat på 7,2 miljoner. Det ger bolaget en rörelsemarginal på 9,4 procent. Han räknar med att trenden med sammanslagningar fortsätter.

– Vår bransch har länge varit väldigt fragmenterad. På Appelberg är vi 65 medarbetare och vi konkurrerar fortfarande med byråer som i sammanhanget kanske bara består av 5, 6 man. Det är helt uppenbart att det här kommer förändras.

I takt med att jättarna växer riskerar flera mindre aktörer att försvinna.

– Fixar man inte att producera allt som kunden kräver blir man ointressant i stora kunders ögon. Jag tror att små och medelstora byråer får det jättekämpigt.

Även Anders Knave räknar med att konsolideringen fortsätter.

– Jag tror att vi kommer att få se fler allianser eller sammangåenden av den här arten. OTW kan producera allt från Skolvärlden till ”Erik och Mackan” på TV6. Att kunna hantera den bredden och mångfalden är nyckeln.

Anders Knave får själv nya chefer snart, då Hakon Invest ska sälja Forma-koncernen, där OTW ingår.

Stampen, som äger Appelberg, pekas ut som trolig köpare av OTW. Det skulle innebära att en ny gigant bildas på marknaden.

Stampens koncernchef Tomas Brunegård lägger locket på:

– Vi kommenterar aldrig uppgifter om affärer som vi gör eller inte gör så länge de inte är klara.

Dante Thomsen


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev