Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Bra vibrationer gav interaktivt guldägg

Publicerad: 28 April 2010, 07:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

From Stockholm With Love fick det interaktiva guldägget för deras enkla, träffsäkra lågbudgetidé – livesändning av ett gäng mobiler på ett bord.


Kampanjen Samsung Shakedown fick den interaktiva juryn på fall. Teamet från From Stockholm With Love lade 70 av Samsungs stöt- och vattentåliga mobiler på ett högt bord i produktionsbolaget It’s Showtimes studio och satte upp filmkameror. Under bordet placerades betongplattor och en vattentank. På kampanjsajten fanns numren till alla mobiler och den som lyckades vibrera ner telefonen från bordet vann den. Allt sändes live på sajten.

– Folk har ytterst lite tålamod med reklam som inte ger något tillbaka. Vinnaren stack ut med sin väldigt enkla idé, som på ett tydligt sätt skapade värde för dem som deltog i live-eventet. Den här kampanjen får nog många internationella priser i år, säger juryordförande Paul Collins, cd på AKQA i New York.

Det var ad:n Daniel Wahlgren och copyn Kristin Bergem på From Stockholm With Love som kläckte idén.

– Vi kommer ofta på idéer när vi prövar nya tekniker och den här idén om stöttåliga mobiler på ett högt bord låg och gnagde. Vi ringde Samsung först av alla. De fixade telefoner och vi byggde, säger Magnus Svensson, grundare och cd på produktionsbolaget.

Kampanjen väckte stort intresse. Efter 45 minuter låg alla 70 telefoner på golvet med totalt 30 000 missade samtal. För Magnus Svensson var den största utmaningen snarast att hinna fiska upp alla telefoner och skriva upp vem som vann.

Karl-Oskar Tjernström, nordisk marknadschef för mobiltelefoner på Samsung:

– Det var så otroligt många som ringde och vibratorn var kraftigare än vi trodde. Det gick kanske lite snabbare än vi hade önskat, men kampanjen har gett enorma ringar på vattnet – mycket snack och en försäljning som överträffar våra mål med råge.

Ska ni samarbeta igen?

– Absolut, i rätt projekt. Jag har största respekt för deras kompetens. En bra idé kan många ha, men en bra idé som så tydligt lyfter fram produktens fördelar och går hand i hand med strategin är betydligt mer sällsynt.

Det här är det andra guldägget för From Stockholm With Love, som snart har tre år på nacken och sex medarbetare. I fjol blev det vinst i mediekategorin för produktionen av Postens kampanj Stefan the Swopper, signerad Åkestam Holst.– Det var inte fy skam heller, men i år vann vi som byrå och det betyder hur mycket som helst. Det är ett kvitto på att vi gjorde någonting rätt.

Vad innebär det här för ert arbete framöver?

– Vi har självklart en kreativ kraft som vill ut ibland, men fokus är och kommer att vara produktion. Men det är klart att vi även i framtiden kommer att utnyttja att vi med vårt kunnande enkelt och snabbt kan realisera en bra idé och få ut den.

Guldägg interaktivt

Syfte: öka kännedomen om den stöttåliga mobiltelefonen Samsung B2100 och på ett underhållande sätt demonstrera fördelarna.

Uppdragsgivare: Karl-Oskar Tjernström, Samsung.

Reklambyrå: From Stockholm With Love med Daniel Wahlgren (ad) och Kristin Bergem (copy).

Produktionsbolag: From Stockholm With Love och It's Showtime.

Silverägg interaktivt

Dear Steve Jobs för Sveriges Television av Forsman & Bodenfors

Facebook Showroom för IKEA av Forsman & Bodenfors

Hjälten för Radiotjänst av DraftFCB

SAS Globe of Fortune för SAS Sverige av CP+B Europe

The World's Biggest Signpost för Nokia av Farfar

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.