Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Bra affär trots dåligt annonssälj

Publicerad: 23 September 2009, 12:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

Ändå lyckas kändistidningarna hålla både upplagan och annonsförsäljningen stabil.


Kändistidningarna lever först och främst på lösnummerförsäljningen – och den ökar.

– Läsarna köper ofta kändistidningar på impuls. De har många rubriker på förstasidan som lockar både tonårstjejen och tanten. Sedan är de ju rätt billiga också, säger Frida Åberg, printchef på Carat.

De renodlade kändistidningarna har de senaste åren fått känna på en ökad konkurrens från kvällspressen och nylanseringar. Trots det har inte upplagorna minskat särskilt mycket.

– Det här är verkligen ett växande segment och jag tror inte att tidningarna kommer att tappa upplaga framöver.

Annonsaffären ser dock dystrare ut. Till stor del beror det på att annonsörerna inte vill synas bland det ibland vågade innehållet, berättar Frida Åberg.

Lillimor Werre, säljchef på Allers, uppskattar att kändistidningarna står för cirka 8 procent av förlagets annonsintäkter.

– Det finns fortfarande många annonsörer som inte vill synas i kändistidningarna, men det börjar mer och mer försvinna eftersom tidningarna når ut över hela landet och kontaktkostnaden är relativt låg, säger hon.

Nykomlingen Intouch, som lanserades 2007 av First Publishing, har bara ett par annonsörer.

– Vi tjänar pengar på Intouch och det räcker gott. Och vi växer, vi har ju inte varit på banan så länge, säger Patrik Ekelius.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.