Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Få hela storyn –

Starta din prenumeration.

Upptäck våra fördjupande analyser inom medier och marknadsföring

Prenumerera

Strategi och analys

Boxer: ”Ingen lätt bransch att verka i”

Betal-tv-branschen är under attack från nya aktörer som HBO och Netflix – men också av etablerade aktörers on-demand-tjänster som Viaplay och Filmnet.


Publicerad 2012-11-06 22:00

Ämnen i artikeln:

Magine

Dela artikeln:

Magine, Netflix, HBO och Voddler. Tre olika bolag som har ett mål gemensamt – att slå sig in på den tuffa betal-tv-marknaden.

Med de nya tjänsterna riskerar distributörer som Boxer och Comhem att förlora sin relevans.

– Att vi är konkurrensutsatta är inget nytt. Betal-tv har länge varit en lönsam bransch, vilket gör att nya konkurrenter ständigt kommer och går, men det är ingen lätt bransch att verka i, säger Boxers informationschef Niklas Vange.

Samtidigt planerar Boxer att lansera en on-demand-tjänst för att möta konkurrensen.

– Vi kommer inom kort att erbjuda inspelningsbara boxar med möjlighet att också beställa film och se play-tjänster on demand.

Ola Eriksson är presschef på Comhem och han för ett liknande resonemang och ser dessutom de nya aktörerna som potentiella samarbetspartners.

– De som vid en första anblick kan se ut som konkurrenter kan istället innebära nya möjligheter. Vi är alltid intresserade av sam­arbeten som kan tillföra nytt innehåll och ytterligare värde till våra kunder och för kontinuerligt sådana samtal.

Går det att som distributör vara relevant när tv i allt större utsträckning flyttar ut på nätet?

– Absolut. Tittandet på nätet ökar, men en mycket stor del av tittandet sker fortfarande genom traditionell tv. Vi tror på en kombination där traditionell tv under överskådlig tid kommer stå för basen. Vi är också övertygade om att det även i framtiden kommer att finnas utrymme för någon som tar på sig redaktörsrollen och guidar tittaren i utbudet, som hela tiden blir större och större.

Ola Eriksson påpekar också att Comhem just nu arbetar på en av sina största satsningar någonsin – en svensk lansering av den amerikanska tv-plattformen Tivo.

News Pilot

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.