Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Bostad ner 20 procent

Publicerad: 25 september 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:10

Bostadsannonseringen rasar nära 20 procent – något som främst drabbar Dagens Nyheter.Med utökad distribution försöker tidningen hålla intäkterna uppe. "Vi kan erbjuda 50 procent av hushållen i Stockholm", säger Dan Morén, annonsdirektör på Dagens Nyheter.

Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetSvDDNDagens Nyheter

NP

News Pilot


Enligt Sifo reklammätningar har fastighetsmäklarna dragit ner kraftigt på medieköpen i år, från 1,4 miljarder kronor brutto januari-augusti 2011 till 1,1 miljarder kronor brutto i år.

Dagstidningarna som är förstahandsvalet i många mäklares mediemix, drabbas därför hårt.

– Vi är en stor aktör så självklart känner vi av det. Men vi tror att vi kan gynnas av vår nya produkt, säger Dan Morén, annonsdirektör på Dagens Nyheter.

Enligt analysföretaget Business Control, som mäter bostadsannonserna i spaltcentimeter, så har Dagens Nyheter tappat i marknadsandel samtidigt som Svenska Dagbladet ökar.

Men från och med 25 oktober utökar DN den extradistribuerade delen av Bostad med 110 000 exemplar och går därmed ut till 210 000 hushåll i Stockholmsområdet. Dessutom ger man som tidigare ut DN Bostad tillsammans med huvudtidningen i 260 000 exemplar.

– Mäklarna har behov att nå ut bredare i en och samma kanal. Nu kan vi tillgodose det och man behöver egentligen bara DN för att lösa uppgiften, säger Dan Morén.

I nästa vecka inleds årsavtalsförhandlingarna, vilket ofta leder till att några mäklare byter mellan tidningarna.

– Förstärkningen med den utökade distributionen innebär att vi kommer att vara ett fantastiskt bra alternativ eftersom vi kan erbjuda 50 procent av hushållen i Stockholm.

Svenska Dagbladets bostadsbilaga SvD Magasinet har tappat 20 procent i annonsvolym i år. DN har minskat med 32 procent, enligt Business Control.

Bostadsbilagan kommer dock inte att påverkas av de förändringar som just nu genomförs på SvD, som bland annat innebär att Näringsliv blir en av två huvuddelar, berättar annonschefen Pierre Bergström.

– SvD Magasinet fungerar väldigt bra och är just nu är intakt.

SvD relanserade Magasinet för ungefär ett halvår sedan med mer redaktionellt material.

– Sedan vi gjorde om så har vi en bra effekt. Dessutom är ju SvD Magasinet en premiumprodukt med exklusivare objekt och vi har gått starkt inom det segmentet jämfört konkurrenterna.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev