Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Börsoron hotar tv-kanalernas avtal

Publicerad: 31 Augusti 2011, 07:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:00

De rekordmånga årsavtalen förra året gör att tv-hösten är räddad, trots börskaoset. Istället bävar mediebyråerna inför de kommande årsavtalsförhandlingarna i oktober.


– Jag tror att verkligheten kommer att bita oss i baken, säger Patrick Wallin, tv-chef på Mediacom.

Den glödheta marknaden gjorde att mediebyråerna och tv-kanalerna tecknade rekordmånga årsavtal förra året.

Det gör att den nya börsoron får begränsad effekt på tv-marknaden i höst, enligt mediebyråerna.

– Den större delen av utrymmet är uppbundet av årsavtalen och jag har inte hört att någon vill förhandla om, säger Bizkits tv-chef Johnnie Åkerström.

Även om marknaden just nu präglas av en stor ovisshet är det knökfullt hos kanalerna i september.

– Det är fortsatt högt tryck i september. Kanalerna tar inte in ad hocer och alla kommer inte komma in med allt, säger Johnni-e Åkerström.

Mediebyråerna bokade utrymme för september redan vecka 31, innan de svarta rubrikerna om nytt börskaos börjat fylla affärspressen.

Men Patrick Wallin, tv-chef på Mediacom, tror att hösten kommer att fortsätta i samma stil.

 – Det kommer nog att hålla i sig året ut, det är så pass mycket överhettat i relation till utbudet. Dessutom ser det ut som kanalerna har ganska starka format, så  jag hoppas att de tar tillbaka en del från SVT, säger han.

Men en instabil marknad kommer väldigt olägligt i september, säger Martin Hugosson, vd på OMD.

– Många företag sätter sina marknadsbudgetar inför nästa år den månaden.

I oktober ska mediebyråerna återigen sätta sig ned och förhandla om nya årsavtal. Och då verkar det som om situationen ser mycket annorlunda ut jämfört med vad marknaden kanske förväntade sig bara för ett par månader sedan.

– Det råder stor osäkerhet. Jag tror att framför allt de stora internationella annonsörerna kommer att hålla igen, säger Johnnie Åkerström.

Patrick Wallin håller med:

– Om vi backar bandet till 2008 då det small utomlands, var det bra fart hos oss, men sen drogs proppen ur 2009 istället. Vi kommer nog att se ett liknande mönster nu med ett ganska överhettat 2011, men att det sen blir svårt för oss att få ”comittade” årsbudgetar till nästa år.

Nästa vecka ska Sveriges Annonsörer och mediebyråerna träffa TV4 för att diskutera hur man ska undvika ett framtida tv-kaos.

– Istället för att gnälla ska vi försöka få konstruktiva lösningar, säger Anders Ericson. vd på Sveriges Annonsörer.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.