Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Boom för mobil-tv

Publicerad: 16 Februari 2011, 06:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:21

nästa år kommer 2,3 miljoner svenskar att se tv i mobilen. men, till skillnad från webb-tv verkar mobilen inte stjäla andelar från övrigt tv-tittande. samtidigt öppnar helt nya affärsmöjligheter.


I slutet av förra året hade nästan 30 procent av svenskarna i åldern 15–74 år en smartphone, enligt en färsk studie av Media vision. Det motsvarar nära två miljoner människor.

Bortåt 800 000 äger en Iphone och knappt 700 000 har en Androidtelefon, men den senare gruppen ökar mest.

– Vi räknar med en smartphone-penetration på över 50 procent nästa år. Det driver i sin tur mobil mediekonsumtion, säger Marie Nilsson, vd för Mediavision.

Förändringen märks redan nu. Under fjärde kvartalet 2010 hade 1 miljon svenskar sett mobil-tv och prognosen för nästa år är 2,3 miljoner tittare. I dag tittar Iphone-ägarna mest i mobilen. samtIdIgt ser vi ett avbräck i det linjära tvtittandet som har vuxit sakta de senaste åren.

Under det andra halvåret i fjol tog det stopp och minskade istället, enligt MMS.

Undersökningen pekar på att även det upplevda tv-tittandet minskar. Intervjupersonerna säger att de har bytt det mot ickelinjärt tittande, exempelvis på webb-tv. Däremot är det ingen som säger sig ha ersatt tv:n med mobil-tv.

– Det kan betyda att mobil-tvtittande inte är substituerande utan att det kompletterar annat tv-tittande, att det görs vid tillfällen då man tidigare inte har kunnat se på tv, säger Marie Nilsson.

en annan viktig beteendetrend i medievärlden är samtidighetstittandet.

Hälften av svenskarna säger att de gjorde annat samtidigt som de tittade på tv senast. Av dem som valde att surfa framför tv:n svarar en tredjedel att det var relaterat till tvtittandet.

– Vi ser en kraftig ökning av uppkopplade tv-tittare som surfar samtidigt. Tv-branschen kan välja att se det som något hotfullt eller som en enorm potential för tittande, annonsering och distribution.

Än så länge är det få aktörer som utnyttjar de nya kommersiella möjligheterna med samtidig användning av tv och dator.

– Det ger möjlighet att förkorta tiden mellan exponering och köp, att skapa en fördjupad kundrelation.

Det är en helt ny marknad som öppnar sig för den traditionella tv-industrin.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.