Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Bonniers Tidskrifters strategi – en annons per skärm

Publicerad: 9 Oktober 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:08

Räckvidderna och intäkterna från de tryckta tidskrifterna faller. Nu tar Bonnier Tidskrifter krafttag för att öka de digitala intäkterna. Receptet stavas större annonsformat och endast en annonsör per skärm.


Ämnen i artikeln:

Bonnier Tidskrifter

Som Dagens Media tidigare har berättat har tidskrifterna tappat 20 procent av reklamintäkterna mellan 2006 och 2011, enligt Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM. I absoluta tal innebär det att närmare 500 miljoner kronor har försvunnit från de svenska tidskriftsförlagen. Förra året låg intäkterna på 1,9 miljarder kronor.

Trots förlusten av reklamintäkter har de stora tidskriftsförlagen de senaste åren lyckats hålla uppe omsättningen, bland annat genom att arrangera event samt resor och ge ut böcker.

Men de existerande digitala lösningarna har inte resulterat i den förväntade räddningen då förlagen fortfarande har svårt att omsätta satsningarna i intäkter.

Men nu gör Bonnier Tidskrifter en radikal förändring av de digitala annonsformaten.

Målet är så klart att öka intäkterna.

– Jag vet inte hur mycket vi kommer att öka intäkterna, men jag är övertygad om att vi kommer att öka. Jag tror också att vi kommer att få in nya annonsörer och annonsörer som tidigare bara har gått i våra printprodukter, säger Anna Ericson, annonsdirektör på Bonnier Tidskrifter.

Istället för de tiotalet olika annonsformat som finns idag, ska Bonnier Tidskrifter i princip bara sälja ett standardformat – en fullbreddsannons liknande dagens panorama, som dock går att köpa i flera olika höjder.

Men det kommer fortfarande att finns utrymme för mer kreativa annonslösningar, betonar Anna Ericson.

– Vi anser att det krävs storlek och yta för kreatörerna att utforma budskapen på. Det här ökar radikalt synligheten för annonserna, säger Peder Bonnier, digitalchef på Bonnier Tidskrifter.

Problemet med dagens format, enligt Peder Bonnier, är just att synligheten är för dålig, vilket bland annat ger annonsören sämre uppmärksamhet, sajterna upplevs som röriga och få läsare klickar faktiskt på annonserna.

Dessutom inför Bonnier Tidskrifter något av ett helsidestänk även på nätet. Bara en annonsör kommer att synas per skärm åt gången. Det innebär att läsaren behöver scrolla ner en bit på sajten innan nästa annonsör dyker upp, och maximalt är det fyra placeringar per sida. Bruttopriset blir detsamma som för dagens panorama som ligger på 150–200 cpm.

Förändringen av formaten innebär också att Bonnier Tidskrifter bygger om alla sina sajter med ett större fokus på det redaktionella materialet – som ju är anledningen till varför besökarna faktiskt är där. Samtidigt ska den redaktionella miljön omkring annonsen göras så pass intressant att besökarens blick stannar upp.

I och med det vill Bonnier Tidskrifter gå bort från jagandet av sidvisningar.

– I en bruttoexponeringsvärld vill man ju egentligen ha så många annonsvisningar som möjligt, men den miljön är byggd för klick och sidvisningar snarare än läsning, säger Peder Bonnier.

Johnny Lindqvist, chef för MEC Interaction, är positivt inställd till förlagets nya format.

– Det känns som om Bonnier Tidskrifter verkligen har tänkt igenom hur man lyfter fram annonserna på bästa sätt och samtidigt tar fram det redaktionella innehållet. Jag tror att det här kan resultera i bra kampanjer, säger han.

Kan det ge ökade intäkter?

– På sikt tror jag det. Men det som också känns bra är att intäkterna inte verkar vara Bonnier Tidskrifters främsta fokus, utan det här handlar om att skapa nöjda kunder både ur ett annons- och läsarperspektiv.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Bonnier Tidskrifter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.