Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Bonnier Tidskrifter tappade 104 miljoner

Fjolåret var jobbigt för tidskriftsförlagen. Omsättningarna minskade och vinsterna försvann. Nu är det full fart på affärerna. – Det är drag på försäljningen igen, säger Johan Ström, vice vd på Plaza Publishing.

Henrik Widell


Publicerad: 15 September 2010, 07:25
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:39

Ämnen i artikeln:

AllersFirst Publishing GroupAlbinsson SjöbergPer KjellanderEgmont TidskrifterBonnier TidskrifterLRF Media

Plaza Publishing var ett av de förlag som stod emot krisen bra. Företaget tappade 1 miljon kronor i resultat men bärgade ändå en vinst på 2 miljoner kronor.

– Annonskonjunkturen sved för oss också, det gjorde ont men vi kapade en del kostnader och klarade oss igenom krisen på ett bra sätt, säger Johan Ström.

2010 ser bättre ut:

– Det har verkligen vänt, annonsörerna är tillbaka. Framförallt nu under hösten har det varit kul. Vi vänder kraftigt uppåt.

Bonnier Tidskrifter backade mest av tidskriftsförlagen under fjolåret och tappade 104 miljoner kronor i omsättning.

– Bland tidskriftförlagen har vi en dominans på annonsmarknaden. Därför slår konjunkturen kraftigare för vår del, både uppåt och neråt, säger Ulrika Saxon, vd för Bonnier Tidskrifter.

Bonnier Tidskrifter kapade kostnader under krisen och kunde, när det vände under 2010, investera i nya projekt som lanseringarna av Tidningen S, affärsområdet Nya Affärer, Yourlife, Klassiska bilar och en breddning av uppdragspublicisten Spoons erbjudande.

– Jag är försiktigt optimistisk om 2010. En del segment, som B2B, har noterat en kraftig förbättring vad gäller annonsförsäljningen, medan andra vänder senare i konjunkturuppgången, säger Ulrika Saxon. 

Egmont köpte 2008 konkurrenten Hjemmet Mortensen och i år har bolagen fusionerats. Under 2009 gick Hjemmet Mortensen back med 20 miljoner kronor medan Egmont Tidskrifters resultat backade från 12 miljoner kronor till 3 miljoner.

– Resultatet beror i huvudsak på engångskostnader för fusionen, lägre annonsintäkter, avskrivningar för vår finska verksamhet och att vi la ner tre olönsamma tidningar, säger Egmont Tidskrifters vd, Per Kjellander.

Men efter krisen ersatte Egmont de nedlagda tidningarna med tre nya som hjälper upp omsättningen, Blossom, Nära och Vinnarkryss.

– Året har varit positivt så här långt. Annonsintäkterna är högre och även upplagorna ser bättre ut.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.