Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Bonnier säljer mest

Publicerad: 8 November 2011, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:51

Bonnier Tidskrifter har högst försäljning per läsare av tidskriftsförlagen. – Vi har mycket starka varumärken med hög kvalitet, säger Bonnier Tidskrifters vd Ulrika Saxon.


Ämnen i artikeln:

Forma Publishing GroupAlbinsson SjöbergAller MediaEgmont TidskrifterBonnier TidskrifterLRF Media

Dagens Media har jämfört förlagens bruttoförsäljning förra året med räckvidden och på så sätt fått fram försäljningen per läsare. Samma undersökning gjordes också för två år sedan.

Med tanke på att hela två år har gått är förändringarna små, men man ska också komma ihåg att marknaden var mycket mer gynnsam 2008 än förra året.

Bäst utväxling på annonsförsäljningen får Bonnier Tidskrifter som har en bruttoförsäljning på 148 kronor per läsare. Aller Media når drygt 600 000 fler läsare än Bonnier Tidskrifter, men förlagets bruttoförsäljning ligger långt efter konkurrenten på 89 kronor per läsare.

– Vi har ett stort fokus på annonsförsäljningen i vår organisation, kombinerat med ett breddat utbud där mötet mellan annonsörerna och deras målgrupper sker i flera kanaler. Jag tror också vi upplevs som en bra samtalspartner, bland annat genom vår creative sales-satsning, säger Ulrika Saxon.

Förlagen ger dock höga rabatter så bruttoförsäljning kan vara ett något trubbigt mått.

– Man får lämna mer yta för pengarna idag, men det är möjligt att packningsgraden ökar, säger Susanne Zec, försäljningschef på Albinsson & Sjöberg.

Albinsson & Sjöberg hade förra året en bruttoförsäljning på 78 kronor per läsare, jämfört med 69 kronor för två år sedan.

Förlaget har haft en stark start på 2011, men under hösten har försäljningen gått sämre. Istället för en försäljningsökning på 10 procent, som Albinsson & Sjöberg räknade med tidigare, kommer förlaget att öka 4,5 procent i år.

– Tyvärr går det inte jättebra för företagen inom bil, mc och motor och det är nära till hands för dem att dra in på marknadsföringsbudgeten, säger Susanne Zec.

IRM spår att populärpressen kommer att minska med 1,7 procent nästa år, men Susanne Zec räknar med att Albinsson & Sjöberg går plus minus noll.

– Det finns inget som tyder på en minskning, men vi kommer inte att vara nöjda med en oförändrad försäljning. Vi vill tillbaka till samma nivåer som 2007.

Liksom Albinsson & Sjöberg ökade Egmont Tidskrifter bruttoförsäljningen förra året, med nästan 3 procent till 111 kronor per läsare. Och enligt vd Per Kjellander ökar förlagets annonsförsäljning även i år. Han kan inte ge någon exakt siffra, men säger att försäljningen i år går bättre än marknaden.

– Vi tar andelar på annonsmarknaden, säger Per Kjellander.

Förlaget lade nyligen ner titeln Blossom Magazine, men samtidigt filar man på nya titlar som kan bli verklighet nästa år.

– Men det finns en osäkerhet på marknaden och då är vi extra noga med att planera för eventuella åtgärder om utvecklingen inte blir som vi hoppas.

Så gjordes undersökningen

Dagens Media bad Sifo reklammätningar att ta fram siffror på förlagens annonsförsäljning för 2010. Den totala bruttosiffran delade vi med räckvidden i årets första Orvesto Konsument, samt Näringsliv för vissa titlar, och fick därmed fram annonsförsäljningen per läsare. Alla titlar i Orvesto Konsument mäts dock inte av RM. Titlar utan försäljningssiffror har därför plockats bort ur undersökningen eftersom försäljning per läsare annars skulle bli missvisande.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev