Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Bonnier saknar central webbstrategi

Publicerad: 9 Mars 2011, 09:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:18

Bonnier saknar en central strategi för hur koncernen ska kapitalisera på sina trafikströmmar."Det är upp till varje sajt", säger Casten Almqvist, vd för Dagens Industri.


Mediejätten Bonnier kan kallas en lokalt styrd 30-miljarderskoncern. Visserligen finns Bink, Bonniers gemensamma bolag för digital annonsering, men på koncernnivå finns inte någon strategi för hur de sammantagna trafikströmmarna från Bonniers sajter kan användas.

– Vårt företag jobbar väldigt lokalt, väldigt få projekt styrs centralt. Det finns ingen Bonnierstrategi för detta, utan det är upp till varje sajt, säger Casten Almqvist som är vd för Dagens Industri samt Bonnier Business Papers och Bonnier Digital.

Bonniers största sajter, till exempel Expressen, Dagens Industri och Dagens Nyheter, väljer själva hur de ska förvalta sin trafik.

Utvecklingsbolaget Mkt Media, som ägs av Stampen, Mittmedia, Eskilstuna-Kuriren och Nya Lidköpings Tidning, flaggar dock för att en offensiv i linje med Schibsteds modell är på väg.

– Vi tittar väldigt mycket på detta just nu, säger vd:n Bosse Svensson

Han ser två vägar framåt. Antingen bygger man trafikflöden till egna kommersiella sajter – likt Aftonbladet gjort med Destination.se. Eller så tecknar man vinstdelningsavtal med externa aktörer som har kommersiella sajter och driver trafik dit.

– Vi tittar på båda delarna, säger Bosse Svensson.

Jämfört med Schibsted ligger dock Stampen och de övriga aktörerna inom Mkt Media efter. Utvecklingsbolaget har hittills till stor del fokuserat på att skapa en gemensam infrastruktur.

– Rent krasst har vi jobbat hårt med att få ihop våra titlar så att vi ska kunna agera som en plattform. Nu är vi i den fasen.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.