Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Bonnier fyller hålet efter City

Publicerad: 1 September 2011, 07:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:00

När Dagens Nyheter till hösten släpper DN Stockholm – under ledning av redaktören Eric Ljunggren – är ambitionen att utmana Metro i kampen om de lokala annonsörerna. – Konkurrensen om stockholm hårdnar, säger Eva Thorstenson, printchef på Mediacom.


Ämnen i artikeln:

MetroDN

När Bonnier i somras la ner Stockholm City gav de samtidigt upp kampen med Metro om detaljhandelannonsörernas pengar i Stockholm. Nu hoppas de på en comeback med DN Stockholm.

– Vi når många i Stockholm och kommer att positionera tidningen som den naturliga marknadsplatsen för detaljister. Stockholm är vår huvudaffär så vi är glada att kunna öka vår bevakning, säger Henrik Stangel, annonsdirektör på DN.

Sporten som tidigare legat i ekonomidelen flyttas till stockholmsdelen, och vänds rätt, samtidigt som sportbevakningen breddas.

– Vi kommer fortfarande att skriva om internationell och nationell sport men öka bevakningen av sport i Stockholm.

DN på Stan kommer leva kvar som egen bilaga på fredagar men i Stockholmsdelen ska det finnas en löpande ”på-stan-bevakning”.

– Det är något som passar våra annonsörer i nöjesbranschen. Mycket av bio-, teater- och nöjesannonseringen ligger i dag på kulturen.

Henrik Stangel säger att DN Stockholm kommer att ha en yngre målgrupp än DN:s genomsnitt, något som Mediacoms Eva Thorstenson applåderar.

– DN har insett att måste ta fram en produkt som attraherar en yngre målgrupp med låg betalningsvilja som i dag hellre läser Metro eller på nätet.

Hon fortsätter:

– Frågan är väl egentligen inte hur många läsare de tar från Metro och nätet utan i vilken grad de kan göra sig till ett komplement för dem som vill ha djupare läsning.

Enligt Eva Thorstenson så ligger annonspriserna för DN Stockholm generellt i nivå med övriga DN.

– Om det är ett skäligt pris vet vi inte förrän vi har siffror på räckvidden och kan räkna ut kontaktkostnaden. Det är viktigt att det blir trafik mellan bilagorna så att Stockholmsdelen inte blir något man bara skakar ut på köksbordet.

Beatrice Åberg, printchef på Mindshare ger DN tummen upp för den nya bilagan:

– Det känns som att det ligger en gedigen läsarundersökning i botten och att de verkligen har lyssnat på sina läsare.

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

MetroDN

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.