Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Bonnier-bolagen kan inleda tv-samarbete

Publicerad: 19 augusti 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:31

Bonnier-bolagen ska dra nytta av varandras fördelar.Enligt uppgift till Dagens Media planerar Expressen och TV4 att utveckla ett samarbete om rörligt material.


I början av 2013 meddelade Expressen och Nyhetsbolaget att de utvecklar sitt samarbete gällande rörliga nyhetsinslag till kvällstidningens webb-tv.

En huvudpunkt i samarbetet var material från Syd- och VästSverige, som kunde stärka Expressens relanseringsarbete med editionerna Kvp.se i Malmö och Gt.se i Göteborg. Men avtalet omfattade även nyhetsmaterial till Expressen.se.

Inköpen av regionalt material byggde på att Nyhetsbolaget hade 25 lokala tv-stationer i landet. I april meddelade TV4-Gruppen att man avvecklar de lokala nyhetssändningarna.

I samband med detta avslutades även avtalet mellan Nyhetsbolaget och Expressen.

– Det klippavtal vi hade med Expressen gick ut i våras. Vi har inte förnyat det, säger Nyhets­bolagets vd Åsa Tillberg.

Det Bonnierägda produktionsbolaget fortsätter dock att producera klipp för TV4, som det är fritt för dem att hantera hur de vill, poängterar Tillberg.

Samtidigt har TV4 under våren satsat på utveckling av kanalens digitala plattformar – TV4 Play, webb och app.

Kanalen har dock problem med räckvidden. Sedan förra våren rapporterar Tv4.se inte till den officiella mätvalutan för svenska webbplatser. I MMS årsrapport för webb-tv-året kan man se att det totala antalet startade webb-tv-strömmar minskade 2013 jämfört med 2012 (från 148,2 till 109,9 miljoner).

Fördelat mellan konkurrenterna tappade TV4 förra året 5 procentenheter i den totala kakan av startade strömmar. Bonnierbolaget stod 2013 för 19 procent. SVT för 69 procent, MTG TV för 7 procent och SBS Discovery för 5.

Samtidigt har Expressen stora ambitioner för sin webb-tv – och veckovis omkring tre miljoner unika besökare, både i desktop och mobil.

Enligt vad Dagens Media erfar finns nu planer på ett samarbete mellan TV4 och Expressen. Thomas Mattsson, tidningens chefredaktör, svarar så här på frågan om samarbete med koncernkollegan:

– Vi samarbetar redan i dag med TV4, om live-tv och viss nyhetsrätt, och vi är öppna för allt som gör att Expressen TV fortsätter att utvecklas. Men det finns inget nytt att berätta om nu, och jag gissar att det här ryktet om fler produktionssamarbeten kommer sig av att allt fler ser att kvällstidnings-tv har en naturlig position på marknaden som nyhetsförmedlare i de digitala kanalerna.

Enligt Mattsson har hans tidning och TV4 nyhetspositioner som kompletterar varandra väl.

– TV4 och Expressen TV har haft många samarbeten under åren, Fyran kommer att försvara och utveckla positionen i broadcast med en stor, pampig sammanfattande kvällsshow, samtidigt som Expressen – med en betydligt större plattform desktop och mobilt – gör live-tv digitalt.

Det är oklart hur ett samarbete skulle påverka bemanningen.

Bonniers nye vd Tomas Franzé­n har arbetat operativt sedan början av 2014. Han vill inte kommentera uppgiften om ett utvecklat samarbete mellan två av de egna verksamheterna.

David Salsbäck, koncernens kommunikationschef, säger till Dagens Media att frågan bäst besvaras av de aktuella bolagen.

TV4 säger i en kommentar genom Magnus Törnblom, ansvarig för företagsinformation:

”Vi har ju genom åren haft många olika typer av samarbeten med Expressen. Det kommer vi fortsätta ha. Vill Expressen, eller för den delen någon annan, köpa tv-innehåll från oss kan vi givetvis leverera det. Men det finns inga nya sådana större projekt igångsatta.”

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.