Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Bolaget bakom Pippi: ”Man måste synas mer”

Publicerad: 15 September 2015, 21:00
Uppdaterad: 14 April 2016, 06:46

Pippi, Emil och Ronja är inte bara folkkära världen över – de är en rättighetsaffär i mångmiljonklassen.Nu siktar Saltkråkan AB på att expandera affären internationellt.– Vi gör det för att stärka böckerna, säger Jessica Eriksson, ny licensing manager på Saltkråkan AB.


Astrid Lindgren lämnade ett arv av till synes odödliga karaktärer efter sig. Rättigheterna hanteras av bolaget Saltkråkan AB, i sin tur ägt av Mater Salikon AB, som kontrolleras av Astrid Lindgrens arvingar.

Fortfarande är Astrid Lindgrens Värld i Småland kassakon.

Av Mater Salikons omsättning på 207,4 miljoner kronor kom 171,5 miljoner kronor från temaparken.

I licensieringsbolaget Saltkråkan AB landade omsättningen under 2014 på 50,9 miljoner kronor, en liten försämring sedan 2013. Rörelseresultatet skrevs till 30,9 miljoner kronor, även det en liten försämring jämfört med rekordåret 2013.

Nyligen fattade arvingarna enligt Dagens Industri beslut om att familjeföretaget, som varit känt för att säga nej, ska börja säga ja oftare till förfrågningar från externa parter.

Under sommaren förstärktes även licensieringsorganisationen på Saltkråkan AB med Jessica Eriksson. Hon har ett förflutet på TV4:s licensieringsavdelning. Förra året plockades Tobias Mannheimer, som tidigare jobbat på MTV, Telenor, MTG och Canal Digital, in som chef över licensieringsverksamheten.

Nu är det uttalade målet att ”stärka” arbetet med produkter relaterade till Astrid Lindgrens sagovärld.

– När vi gör licensprodukter stärker det böckerna. Det har hänt mycket de senaste åren och man måste synas mer i handeln än tidigare, ett sätt är att erbjuda ett större program av produkter, säger Jessic­a Eriksson.

I första hand handlar det om att Saltkråkan vill expandera den internationella rättighetsaffären.

– Vi månar om att Astrids berättelser och karaktärer ska se ut på det sätt som hon skapade dem på. För att ta hand om det måste vi synas med produkter på många marknader. Då hindrar vi även piratkopiering och intrång.

Är det mycket produkter som görs utan tillstånd?

– Det är det alltid med kända varumärken.

Jessica Eriksson poängterar att målet inte är att dra in mer pengar, och inget siffermål för den internationella offensiven är satt.

– Vi gör mycket i Norden, men böckerna har läsare över hela världen. Vi vill kunna göra fler bra licensprodukter för att kunna stötta böckerna.

Saltkråkan AB säger nej till ”snabbrörliga konsumentvaror” som exempelvis mat och dryck. Kläder är däremot okej.

– Vi vill ha en långlivad produkt. Astrid ville också att barnen skulle få leka utan tvång. Därför gör vi inte produkter med lärande som främsta syfte, utan fokus är att de ska vara roliga för barn.

En relativt ny affär är den digitala världen, där bolaget Filimundus har köpt rättigheten att utveckla spel och appar för surfplattor. För två år sedan flyttade musiken från Astrid Lindgrens sagovärld in på Spotify.

– Spelapparna har varit jättepopulära och vi tittar absolut på fler. Man ska följa läsarna, säger Jessica Eriksson.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.