Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

BMW-bilen fick hjälteroll

Publicerad: 28 Augusti 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:13

Världens största varumärke har slutat med reklam och förlitar sig helt på pr och produktplacering.Ett paradigmskifte, anser produktplaceringskonsulten Erik Tivelius, som placerar svenska varumärken i Hollywoodproduktioner.


Apple har helt slutat med att köpa reklamutrymme vid lanseringen av nya produkter.

Det framkom under rättegången mellan Apple och Samsung, som just har avslutats i USA.

Enligt Business Insider berättade marknadschefen Phil Schiller under rättegången att Apple numera förlitar sig helt på två marknadsstrategier – pr och produktplacering i film och tv.

Avslöjandet markerar ett paradigmskifte för produktplaceringens roll i företags varumärkesbyggande.

Det menar varumärkes­experten Erik Tivelius, som är den amerikanska produktplaceringsbyrån Propagandas representant i Sverige.

– Branschen har blivit professionaliserad. Tidigare var produktplacering i film och tv helt producentdriven och skedde ad hoc. Producenterna behövde en bil och kontaktade en rad biltillverkare med en intresseför­frågan, säger han.

Nu har fler företag förstått hur de kan använda underhållningsindustrin för att förflytta sitt varumärke, och branschen befolkas av rådgivare och kommunikatörer som jobbar med att matcha varumärken och filmproduktioner.

– Vi har vänt på affären. Vi utgår från våra klienters varumärken och screenar tusentals projekt årligen för att plocka fram de produktioner som skulle kunna platsa, säger Erik Tivelius.

Ett av de svenska varumärken han har kontakt med är Absolut, som sedan länge kopplat ihop sitt namn med underhållning. Det senaste exemplet är Swedish House Mafia-samarbetet ”Greyhound”.

– Vi försöker hitta kontext­uella sammanhang kring Absolut, där varumärket konsumeras. Den typen av otraditionell marknadsföring ökar i betydelse för oss och är viktigare än traditionell reklam, trots att vi blivit kända för våra printannonser, säger Absoluts globala kommunikationschef Sebastian Billing.

Propaganda har verkat i Sverige i omkring ett år, men än så länge arbetar Erik Tivelius främst med internationella produktioner.

Den svenska produktplaceringsmarknaden ligger långt efter och produktplacering möts ofta av skepsis, anser han.

– Här finns ingen professionalitet, det är fortfarande styrt av att producenterna vänder sig till finansiärer vid behov. Men om bara ett par år kommer jag garanterat ha flera konkurrenter i Sverige, och det ser jag fram emot.

Matchningen mellan varumärke och produktion sker enligt en noggrann process, där ett trettiotal kriterier vägs in för att garantera att kombinationen är rätt.

– Först och främst tittar vi så klart på att det är rätt målgrupp. Vi kollar att det är rätt genre, rätt skådisar, att rollen för varumärket i filmen är den vi vill. Smyckesproducenten Pandoras nyckelord är ”giveaway moments”, de vill synas i sammanhang där smycken ges som gåva, säger Erik Tivelius.

I den senaste ”Mission Impossible”-filmen ”Ghost Protocol”, som hade premiär i vintras, är BMW:n som Tom Cruises rollkaraktär kör en nästan lika stor hjälte som han själv.

Business week uppskattar bilmärkets investering till drygt 10 miljoner dollar. Förutom produktplaceringen av en modell som kommer till marknaden 2016, använde BMW filmen i sin marknadsföring vid lanseringen av sin nya SUV.

– Vi förhandlar numera ofta om gemensam marknadsföring av filmer. Det har stor betydelse för producenterna, eftersom marknadsföringen står för omkring 30 procent av en films budget, samtidigt som vår klient får spegla sig i filmens coolhet.

Enligt BMW blev resultatet hög igenkänning i filmen, mer trafik till sajten och fler besökare till återförsäljarna.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.