Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Bluhme: ”Vi kunde inte sätta stopp”

Publicerad: 22 December 2010, 09:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:27

Prishöjningen är det viktigaste vapnet mot problemen på tv-marknaden, enligt Kanal 5:s försäljningsdirektör Jerker Bluhme.


Ämnen i artikeln:

Kanal 9Jerker BluhmeKanal 5

– Vi beklagar det som har hänt, säger han.

Kanal 5 och Kanal 9 blev helt utsålda strax före sommaren. I maj och juni drabbades årsavtalskunderna – som blev utan viktig reklamtid i sina sedan länge planerade kampanjer.

Försäljningsdirektören Jerker Bluhme är självkritisk.

– Vi beklagar det som har hänt, men det hände endast under två månader hos oss. Tyvärr kunde varken vi eller kunderna förutse den historiskt kraftfulla vändning som skedde under 2010, säger han, och tillägger:

– Det är dock väldigt glädjande att tv som medium går så starkt och att fler kunder vill synas i tv.

Många storkunder överspenderade kraftigt på sina årsavtal under 2010. Även Kanal 5 ska nu sätta tydligare tak för årsavtalskunderna.

– Vi måste ha mer kontroll över vad vi binder upp i årsavtal. När en kund når sitt tak tar vi en ny diskussion. Under året som gått sköt överspenderingen i höjden och vi kunde inte sätta stopp.

Vad gör ni för att öka utbudet av reklamkontakter?

– Alla kommersiella kanaler kommer att satsa under nästa år och vi kommersiella kanaler kommer att ta andelar från SVT. Det kan leda till att utbudet kan öka några procent.

– Men priserna ska upp ordentligt, vilket är det som kommer att ha störst effekt.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Kanal 9Jerker BluhmeKanal 5

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.