Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Bluffare härjar fritt på Facebook

Publicerad: 16 Februari 2011, 06:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:21

Trots strikta regler släpper Facebook igenom bluffannonser som lurat tusentals svenska konsumenter. "Det finns alltid en risk att någon slinker igenom filtret", säger Facebooks Nordenchef Martin Ingemansson.


Blufföretagen har hittat en ny annonsplats. Trots att nätverkssajten Facebook uttryckligen förbjuder vilseledande annonsering har tusentals svenskar lurats in i prenumerationer på värdelösa produkter – och hotats av inkasso.

Den senaste tiden har anmälningarna till Konsumentverket ökat explosionsartat. Ett av blufföretagen är MTM Trading, som säljer bantningspreparat och tandblekningmedel.

– Folk har sett annonser på Facebook om gratisprover och skickat in en anmälan. Sedan har MTM tagit ut en avgift och konsumenterna har bundits till en prenumeration, säger Ylva Sjögren, jurist på Konsumentverket.

Därefter har fler fakturor, på runt 800 kronor vardera, följt. När konsumenterna vägrar betala försöker inkassoföretaget GPDS Internet Retailing AB driva in bluffakturorna.Konsumentverket har nu startat en utredning – och kräver svar från MTM Trading.

”Konsumentverket/KO anser att marknadsföringen är otillbörlig och därför förbjuden”, skriver Ylva Sjögren i ett brev till MTM Trading.  MTM Trading är en enskild firma registrerad i Malmö.

Inkassoföretaget GPDS är ett aktiebolag som i slutet av januari bytte namn till Privatio. I styrelsen sitter en 26-årig man som tidigare figurerade i ett annat utskällt bolag – Better Life. Better Life har i dag ett 90-tal anmälningar registrerade hos Konsumentverket.

Ett annat uppmärksammat fall gäller det slovenskregistrerade företaget Pittacassi, som säljer personlighetstester som annonseras ut på Facebook.

Trots att företagen figurerat flitigt i medierna – och att Facebook har tydliga regler för annonsering – har Facebooks Nordenchef Martin Ingemansson inte hört talas om blufföretagen när Dagens Media konfronterar honom.

– Blufföretag vill vi inte ha som annonsörer. När vi får reda på att de finns, tar vi bort dem, säger han.

Företag som vill annonsera på Facebook skapar själva sin annonsapplikation i Facebooks annonsverktyg. Alla annonser kontrolleras innan de visas på sajten – de måste följa Facebooks riktlinjer ­– men granskningen av företagen bakom annonserna är inte lika hård.

– Det finns alltid en risk att någon slinker igenom filtret. Vi är ett företag som står för öppenhet och vi litar på människor. Det kommer alltid att finnas människor som utnyttjar det, säger Martin Ingemansson.

Annonser som bryter mot reglerna, eller får tillräckligt många anmälningar mot sig från användarna, tas bort och annonsören kan blockas från sajten.

Martin Ingemansson ser dock ingen anledning att ändra rutinerna för att få bort blufföretagen. Han tror inte att andra annonsörer riskerar att smutsas ner.

– Företagen väljer själva var deras annonser ska synas. Om de inte vill beblanda sig med andra annonsörer kan de välja att bara synas på förstasidan, där är de ensamma. 

Blufföretagen som annonserar på Facebook:

Antal KO-anmälningar den 9 februari:

Better Life/Lepigen: 83

MTM Trading: 105

Pitacassi: 600  

Utdrag ur Facebooks riktlinjer för annonser

1. Annonserna får inte innehålla falsk, vilseledande eller bedräglig

information.

2. Annonserna kommer inte att tillåtas om en verksamhetsmodell eller procedur bedöms som oacceptabel eller som stridande mot Facebook

annonseringsregler.

3. Annonser eller annonskategorier som får relativt mycket negativ

användarfeedback, eller som på annat sätt anses bryta mot gemenskapens

riktlinjer kommer inte att tillåtas.

4. Annonserna får inte innehålla, främja eller uppmana till:

/.../

6. Bluffar, olagliga aktiviteter eller kedjebrev."

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.