Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Blossa får en ny utmanare

Publicerad: 24 November 2010, 07:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:30

Pr och sponsring är de viktigaste kanalerna när nya märket Vintra ska slå sig in på glöggmarknaden."Vi positionerar oss som dyrast och bäst", säger Martina Talmet, produktchef på distributören Interbrands.


Bakom Vintra finns glöggmärket Dufvenkrooks grundare Michael Zackrisson.

Två starkvinsglögg har tagits fram och fått plats i Systembolagets sortiment i år – en standard och en ekologisk glögg. Båda har fått fina recensioner i tidningarnas viktiga glöggtester, och varumärkets monter, signerad Nedkelly, utsågs förra veckan till bästa monter vid mat- och dryckesmässan ”Det goda köket”.

– Vi har gjort en målinriktad pr-kampanj den klassiska vägen med vinprovningar, mässor, sponsring av kulturevent och samplingar på bättre restauranger, säger Martina Talmet.

Dominanten i segmentet, Blossa, lanserar inga nyheter inför årets säsong, utöver den sedvanliga årgångsglöggen.

Blossa har nya ägare sedan början av året då Pernod Ricard sålde både Blossa och Explorer till finländska Altia, men marknadsstrategin är densamma som tidigare. I morgon är det säsongspremiär för tomtefilmen från 1993 med den numera klassiska Blossa-sången.

Även för Blossa är pr den viktigaste kommunikationskanalen, både i form av traditionell pressbearbetning och aktiv närvaro i sociala medier. Samarbetet med Jung Relations består trots ägarbytet.

– Vi syns mycket redaktionellt under hösten, framför allt med årgångsglöggen, säger Maria Snitting Mårtensson, presskontakt på Blossa.

Målet är att ha sålt 4,3 miljoner liter Blossaglögg när säsongen är över – samma nivå som förra året. Glögg är inte konjunkturkänsligt. Däremot extremt säsongsberoende. Att försöka göra glögg till en året runt-dryck är en utmaning som varken Blossa eller Vintra är redo att anta.

– Blossa är extremt förknippat med julen, vi vill inte riskera att urholka varumärket, säger Maria Snitting Mårtensson.

Martina Talmet, Interbrands:

– Det skulle innebära för mycket jobb. Glöggdrickarna är traditionsbundna och det finns redan så mycket annat trevligt att dricka under de andra årstiderna.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.