Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Bloggnätverken ökar stort

Publicerad: 31 Januari 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:34

För andra året i rad fördubblar bloggnätverket Devote sin omsättning, till cirka 8 miljoner kronor. Samtidigt ökar Blogg Esse från 4,9 till 13 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

StampenDevote.seBlondinbella

Devote grundades 2006 och då under namnet Tjejsajten.se. Bolaget hade även en sajt för semesterfirare samt en sajt för killar.

– Vi sa att den som blir störst inom några månader kör vi vidare med, berättar Staffan Ekberg, vd på Devote.

Han beskriver Devote, som köptes av Stampen sommaren 2010, som en gräsrotsrörelse för de 200 000 bloggare som finns på sajten.

Till skillnad från exempelvis Finest, som bygger sin affärsidé på så kallade ”stjärnbloggare”.

Därför har Devote också den digitala tidningen ”Bloggvärlden” samt modemagasinet ”Fashion Corner”.

– Om bloggosfären är en stad vill vi att ”Bloggvärlden” ska vara dess lokaltidning. Med ”Fashion Corner” ser vi oss som en modern Veckorevyn.

Mellan 2009 och 2010 ökade Devote sin omsättning från 2,2 till 4,1 miljoner kronor. Bokslutet för 2011 är inte klart, men enligt Staffan Ekberg har bolaget lyckats fördubbla omsättningen för andra året i rad.

– Visserligen växer vi från låga nivåer, men vi har inte heller ägnat någon lång tid åt att kapitalisera på bolaget, utan fokuserat på att leverera en bra produkt.

Devotes vinst landade under 2010 på blygsamma 102 000 kronor.

Tydligaste konkurrenten är Blogg Esse, som driver bloggnätverket Blogg.se. För Blogg Esse, som ägs av Aller och Nyheter24, var 2011 ett bra år. Omsättningen ökade till 13 (4,9) miljoner kronor, och bolaget gjorde en vinst på 1,3 miljoner kronor, efter flera år med röda siffror.

– Vi är naturligtvis nöjda. Vi har jobbat hårt med att göra bloggen till en intressant plattform att annonsera på, säger Blogg Esses vd Gustav Kellner, och fortsätter:

– Bland annat har vi gjort om en del i organisationen och arbetat hårt med att våra kunder ska vara nöjda och komma tillbaka till oss.

Uppåt går det även för bloggnätverket Spotlife. När bolaget rekryterade storbloggaren Isabella ”Blondinbella” Löwengrip för snart två år sedan var planen att växa kraftigt. Under räkenskapsåret 2010 ökade omsättningen också från 227 000 kronor till 1,7 miljoner kronor.

– Vi har haft en del problem med att få till ett vettigt sälj. Men nu är det löst, säger Thomas Lindhoff, vd för Spotlife, som inte vill uppge några siffror för 2011.

”Blondinbella” har en garanterad årslön på 1 miljon kronor, kan ni räkna hem det?

– Ja, det kan vi göra. Hon är ju delägare men har fokuserat på väldigt mycket annat under 2011. I år blir det mer fokus på Spotlife.

Både Spotlife, Blogg Esse och Devote satsar på att växa kraftigt under 2012.

Hur viktigt är det att särskilja sig från konkurrenterna?

– Det är jätteviktigt, vilket även våra användare ger uttryck för i fokusgrupper. Vårt mål är att hjälpa våra bloggare att synas och gör de inte det kan de lika gärna starta en blogg på Wordpress eller Blogspot, säger Staffa­n Ekberg på Devote.

News Pilot


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.