Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Bloggen blir proffsigare – och kan ta mer betalt

Publicerad: 1 September 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:53

För andra gången har pr-nätverket Porter Novelli Nordic undersökt hur bloggvärlden i Sverige, Danmark, Norge och Finland ser ut och utvecklas.Den förra undersökningen genomfördes 2013 och den senaste i mars i år.Den tydligaste utvecklingen sedan den första undersökningen är att bloggarna har blivit proffsigare, berättar Gabriella Finnborg, vd på Prat PR, som ingår i Porter Novelli Nordic.Bloggvärlden blir alltmer professionell. Samtidigt finns en stor gråzon av förtäckt reklam.– Bloggarna blir allt viktigare, säger Gabriella Finnborg, vd på Prat PR.


– Bloggarna har förstått vikten av sin räckvidd och ser sig själva som ett mediehus, och det tar de betalt för. Många ser bloggandet som ett jobb i dag och inte bara en hobby, säger hon.

Som ett led i professionaliseringen har bloggarna blivit duktigare på att annonsmärka samarbeten. Gabriella Finnborg uppger att byrån är noga med att skriva avtal med bloggare om hur de ska annonsmärka inlägg när det gäller samarbeten.

– Bloggarna vinner på att vara transparenta och tydliga.

Betalda samarbeten har i allt större utsträckning blivit en norm och det har blivit svårare att få bloggare att skriva om produkter och varumärken utan att de får betalt för det.

Det bekräftas också av Marlen­e Lundli, pr-ansvarig på Jung Relations, som berättar att det blivit något mindre vanligt med utskick utan krav på motprestation.

– Bloggarna får fruktansvärt många saker skickade till sig, så det är svårt att få genomslagskraft. Det gäller att kunna sina bloggare och veta vad de är intresserade av.

De svenska bloggarna i undersökningen har generellt sett en mycket högre räckvidd än bloggarna i de övriga nordiska länderna.

För att hamna på topp fem i Sverige krävs närmare 1 miljon besökare per månad, medan det i Finland bara krävs 100 000 besökare.

Enligt undersökningen är ”Blondinbella” Sveriges största blogg, med omkring 4,2 miljoner besök i månaden.

De vanligaste inriktningarna för bloggarna är livsstil, mode, barn/familj, mat, skönhet och träning och hälsa.

I Sverige är även inredningsbloggar vanliga.

– Bloggarna blir allt viktigare, framför allt när det gäller snabbrörliga konsumtionsvaror, säger Gabriell­a Finnborg.

Sedan 2013 har det också blivit vanligare att företag låter bloggare fungera som ambassadörer för deras varumärken.

Men bloggarna accepterar inte vilka samarbeten som helst och är måna som sina läsare.

– Bloggare som är ambitiösa och måna om sitt varumärke och sin blogg blir mer attraktiva för annonsörer. De lever på att ha en hög trovärdighet gentemot sina läsare.

De största bloggarna i norden

Sverige

Besök per månad

Blondinbella 4 200 000

Kenza 2 300 000

Kissie 2 100 000

Magdalena Graaf 1 000 000

Dessie 980 000

Norge

Caroline Berg Eriksen 2 100 000

Sophie Elise 1 430 000

Danmark

Fie Laursen 380 000

Anna Due 355 000

Finland

Mini Fitness 130 000

Mariannan 125 000

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.