Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Bloggarna tar läsare

Publicerad: 30 Mars 2011, 04:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:16

De senaste årens boom av bloggar och sociala medier slår mot tidskrifterna som tappar i upplaga. Det visar en undersökning från TNS Sifo.


Ämnen i artikeln:

TNS Sifo

Anders Lithner, analytiker på TNS Sifo, har tittat på hur tidskrifternas upplaga påverkas av att läsarna även läser bloggar och är aktiva i sociala medier.  En majoritet av tidskrifterna vars läsare ofta läser bloggar och ofta deltar i sociala medier tappar i upplaga.

Cosmopolitan har exempelvis tappat i snitt nästan 15 procent av upplagan per år sedan 2007. Samtidigt är nästan 70 procent av läsarna aktiva i sociala medier och ungefär 35 procent läser bloggar. Men det finns så klart undantag, som Fokus och Allt om Historia, som ökar upplagan trots att läsarna är aktiva i sociala medier och läser bloggar.

– Det går inte att slå fast att sociala medier och bloggar tar läsare, men det mesta tyder på att det är så, säger Anders Lithner.

Och nätets framväxt är något som branschen har kämpat med i många år, och även tvingas hantera i framtiden.

– Det enda råd jag kan ge till tidskrifterna är att se till att ta en position på nätet inför framtiden – som ju kommer att bli ännu mer digital. Det är inte helt enkelt, men tidningarna behöver lönsamma affärsmodeller för nätet.

Egmonts PC Gamer har i snitt tappat 15 procent av upplagan per år sedan 2007. Samtidigt som 10 procent av tidningens läsare även läser bloggar och omkring 45 procent är aktiva i sociala medier, enligt TNS Sifos undersökning.

– Speltidningar överlag har tappat upplaga de senaste tio åren. Våra läsare var väldigt tidigt ute på nätet och vårt innehåll lämpar sig också väl för nätet, säger Joakim Bennet, chefredaktör på PC Gamer.

För att stå sig i konkurrensen mot internet försöker PC Gamer erbjuda ett innehåll som inte lämpar sig för eller går att hitta på nätet.

– Vi vill hitta unika infallsvinklar. Jag tror fortfarande att en tillbakalutad läsning behövs och är efterfrågad. Samtidigt handlar det i tidningen också om att knyta an till nätet och inte låtsas om att det inte finns.

Även Albinsson & Sjöbergs 4 Wheel Drive ser det unika materialet som ett sätt att locka läsarna till papperstidningen.

Enligt TNS Sifos undersökning har 4 Wheel Drive tappat i snitt 10 procent per år av upplagan, medan ungefär 20 procent av läsarna är aktiva i sociala medier och 9 procent läser bloggar.

– Problemet med nätet som jag ser det är snabbheten. Som månadstidning är det omöjligt att mäta sig mot den.  Å andra sidan kan vi leverera sant och korrekt material och väldigt bra bilder, säger Mikael Lindberg, ansvarig redaktör på 4 Wheel Drive.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

TNS Sifo

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev