Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Bingolotto slår tillbaka

Postkodlotteriet blir bara större och större. Konkurrenten Folkspel ser nu över sitt varumärke och Miljonlotteriet går ut i en stor reklamkampanj.


Publicerad 2011-03-16 08:24
Uppdaterad 2015-12-06 15:17

Ämnen i artikeln:

Postkodlotteriet

Dela artikeln:

Postkodlotteriet omsatte förra året 2,7 miljarder kronor och har de senaste fem åren ökat stadigt. Konkurrenten Bingolotto, som arrangeras av Folkspel, omsatte i jämförelse enbart 675 miljoner kronor förra året och Miljonlotteriet nådde en omsättning på 544 miljoner kronor, enligt Lotteriinspektionen.

– Vi lyckas tack vare en stark produkt i kombination med ett starkt tv-format. Men det är en tuff marknad och därför behöver vi fortsätta att marknadsföra oss, främst via dm, tv och utomhusreklam, säger Anders Årbrandt, marknadschef på Postkodlotteriet.

Nu kämpar Folkspel och Miljonlotteriet för att hävda sig gentemot jätten Postkodlotteriet.

Miljonlotteriet hade tidigare draghjälp av ”Lyckohjulet” som sändes i TV3 och TV8 våren 2010. Programmet lades dock ned efter endast en säsong. Som mest hade man 182 000 tittare, enligt MMS.

Vd Ludwig Alholt anser inte att nedläggningen har påverkat lotteriet negativt:

– Miljonlotteriet hade en tillväxt på 7 procent 2010, vilket vi är mer än nöjda med. Vi är tacksamma över den positiva effekt som programmet givit, vad det gäller kännedom och positiva omdömen från våra kunder.

Ludwig Alholt ser gärna att Miljonlotteriet står bakom ett nytt tv-program.

– Vi är självklart intresserade, men vi ställer också höga krav på att det är rätt format och att vi tillför värden till programmet.

För tillfället får dock Miljonlotteriet nöja sig med tv-reklam. I förra veckan drog en större reklamkampanj igång, signerad Valentin & Byhr Change. Kampanjen bygger på devisen ”Låt drömmen bli sann” och ska lyfta fram vanliga människor och deras drömmar.

Folkspel breddade förra året sin verksamhet ytterligare i och med lanseringen av Sverigelotteriet. Samtidigt har bolaget sett över sitt varumärke, med syfte att stärka just Folkspel.

Bland annat får Folkspel en ny logotyp och varumärket ska lyftas fram som garant till produkterna. Även Bingolotto och Sverigelotteriet ska få nya kommunikationsplattformar.

Den nya varumärkesplattformen håller nu på att implementeras.

– Det är ett långsiktigt svar på hur vi ska klara oss i konkurrensen, säger Anders Lindvall, marknadschef på Folkspel.

Samtidigt filar Folkspel på en uppdatering av Bingolotto inför 20-årsjubileet i höst.

– Vi har ett format som fungerar, men vi tittar på hur vi ska vitalisera konceptet.

Tidigare i år stod det klart att programledaren Lotta Engberg lämnar Bingolotto efter vårsäsongen. Ännu är ingen ersättare klar. Bingolotto har bytt programledare ett flertal gånger de senaste åren. Enligt Anders Lindvall är det enbart bra för programmet.

– Det blir mycket skriverier varje gång vi byter programledare, vilket är positivt.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.