Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Biltillverkarna ökar medieköpen

Publicerad: 7 November 2012, 07:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:05

Biltillverkarna har i år köpt medier för nästan 2 miljarder kronor. Vid årsskiftet släpper Mazda en jättekampanj. "Det är vår största kampanj på många år", säger marknadschefen Per Zachrisson.


Ämnen i artikeln:

Volkswagen

Antalet nyregistrerade personbilar har hittills i år minskat med nästan 11 procent, jämfört med januari-september 2011. Det visar statistik från bransch­organisationen Bil Sweden.

Men under samma period har biltillverkarna ökat medieköpen med 6 procent, enligt Sifo reklammätningar.

Mazda är däremot ett av de varumärken som dragit ned på medieköpen i år. Hittills har varumärket minskat med 42 procent till 29 miljoner kronor brutto.

Budgeten ligger trots det på samma nivå som räkenskapsåret innan, som sträcker sig från april-mars, berättar Per Zachrisson. Periodiseringen gör att medieköpen ser ut att ha minskat kraftigt, men Mazda har samtidigt hållit igen lite under början av året för att istället lägga krutet på lanseringen av nya Mazda 6.

Vid årsskiftet drar biltillverkaren igång en jättekampanj.

– Det är vår största kampanj på många år. Och det blir inte bara en stor bomb, utan vi ska hålla liv i kampanjen hela vintern och våren, säger Per Zachrisson.

Mazda ska bland annat kommunicera den egna teknologin ”skyactiv” som ger en stark motor med låga utsläpp, och dessutom blir bilens design bärande i kampanjen. Den ska rulla i hela Europa och tas fram av JWT i Köpenhamn.

Ännu finns ingen färdig medie­plan.

– Men det blir i huvudsak tv och digitala medier.

Totalt har 42 märken lagt drygt 1,9 miljarder kronor brutto i medier under januari-september i år. De tio mest reklamintensiva bilvarumärkena står tillsammans för t63 procent av medieköpen.

Allra mest investerar Volkswagen. Biltillverkaren har hittills i år köpt medier för 223 miljoner kronor brutto, vilket är en ökning på 17 procent jämfört med motsvarande period förra året.

– Vi satsar på att öka vår marknadsandel på den svenska marknaden. Det är tuff konkurrens, och marknadsföring är en strategi för att stötta försäljningen, säger Annika Stenlund.

Målet är att bli störst på den svenska marknaden inom ett par år, och därmed passera Volvo. Volkswagen har i dag en marknadsandel på 15,56 procent, medan Volvo ligger på 18,21 procent, enligt Bil Sweden.

Volkswagen har i år dragit ned på tv-köpen, men istället ökat kraftigt på bio, online, radio och utomhus.

– Tv är ju begränsat eftersom utrymmet säljer slut, och då har vi anpassat oss efter det. Men vår mediemix påverkas också av vad våra återförsäljare gör.

Ska ni öka medie­köpen även nästa år?

– Vi sitter nu och planerar nästa år, så det är svårt att säga. Hur marknaden ser ut och vad vi vill uppnå kommer att påverka.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Volkswagen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev