Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Biljättarnas val – tv och print

Publicerad: 16 september 2010, 07:16
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:39

Trots att tv är trångt har många bilvarumärken ökat investeringarna i mediet. Det visar Dagens Medias stora genomlysning. "Men om tv inte kan leverera framöver får vi titta på andra kanaler", säger Renaults Fredrik Thors.


Renault ökade medieinvesteringarna med 20 procent under årets första sju månader. Nästan 54 procent av budgeten på 69 miljoner kronor brutto lades i tv, enligt Sifo reklammätningar.

Men eftersom tv haft svårt att leverera under året kan detta tvinga fram en översyn av medie­mixen.

– Kortsiktigt så är dagspress och online viktigare kanaler just nu, säger Fredrik Thors, nordisk marknadskommunikationschef på Renault.

Trots den något blygsamma ökningen av medieköpen så har varumärket lyckats öka ny­registreringarna med hela 90 procent under samma period, enligt Bil Sweden. Fredrik Thors berättar att detta bland annat beror på att man i princip bytt ut hela modellprogrammet de senaste två åren.

– Vi har även genomfört bra säljkampanjer där vi införde en skrotningspremie när inte staten gjorde det, och införde en miljöbilspremie, vilket staten tog bort förra året.

Tillsammans har Sveriges bilvarumärken ökat medieinvesteringarna med 34 procent, till knappt 1,2 miljarder kronor brutto, under årets första sju månader. Under samma period ökade nyregistreringarna av personbilar med 35 procent.

Saab går dock mot strömmen och tapp­ar 13 procent av nyregistreringarna, trots att medieköpen ökat med 49 procent under samma period.

Av de 15 största bilannonsörerna ökade 9 sina investeringar i tv. Hyundai ökade tv-köpen med hela 171 procent till 26 miljoner kronor. Hyundai köper inte årsavtal, men har ändå lyckats få plats.

– Vi har bra relationer med tv-kanalerna, men någon gång har vi fått byta kanal när vi inte fått plats. Men vi har ändå nått våra mål, säger Roland Bägén, marknadschef på Hyundai.

Hyundai var ett av få bilvarumärken som ökade sin försäljning förra året. Hittills i år har man ökat nyregistreringarna med 21 procent. Medan medieinvesteringarna samtidigt ökat med 64 procent till 59 miljoner kronor brutto.

Internet blir allt viktigare för bilannonsörerna, men ingår ännu inte i Sifo reklammätningars statistik.

– Vi vet att 90 procent av de som ska köpa en ny bil söker information på nätet. Vi har dragit ned lite på våra nätkampanjer, men sök är fortsatt viktigt för att fånga upp dem som letar information, säger Roland Bägén.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev