Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

”Bildad, kunnig, knivskarp”

Publicerad: 19 Februari 2013, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:55

Han ska ta över Sveriges största betalda morgontidning. Men Peter Wolodarski, 34, nobbar intervjuer före sitt tillträde. Via vänner, läromästare och kollegor berättar Dagens Media om den superseriösa Wolodarski – som även har en fäbless för att imitera vår utrikesminister.


Ämnen i artikeln:

BonnierJonas BonnierGunilla HerlitzPeter WolodarskiDagens Nyheter

– Han är en übermensch, säger kollegan Hanne Kjöller.

När Peter Wolodarski hösten 2008 befann i sig i USA för att som Niemanstipendiat förkovra sig på Harvard ringde Bonniers då relativt nytillträdde vd Jonas Bonnier en tidig morgon.

Frågan: Vill du komma hem för att bli chef för ledarredaktionen?

Även denna gång, när det drygt fyra år senare gällde posten som chefredaktör och ansvarig utgivare, ställde Jonas Bonnier, tillika styrelseordförande för Dagens Nyheter, frågan till Peter.

Gunilla Herlitz lär dock ha hunnit före.

– Peter var vårt första och enda val, säger Jonas Bonnier om utnämningen som klubbades igenom av DN:s styrelse den 11 februari.

Jonas Bonnier säger att diskussionen kring Wolodarski har förts i DN:s styrelse, där flera representanter för ägarfamiljen sitter. Men framför allt har han dryftat frågan med Gunilla Herlitz – som även fortsatt kommer att vara Wolodarskis chef.

– Vi skulle aldrig föreslå en chef­redaktör som vår vd inte skulle tycka var en bra idé, säger Jonas Bonnier.

Peter Wolodarski, som nu ska ta över rodret på Sveriges största betalda morgontidning Dagens Nyheter, beskrivs ofta som något av ett underbarn. Blott 34 år gammal knäpper han Joachim Berner på fingrarna och blir den yngste på posten någonsin.

– Utmanande, svårt och roligt, säger Peter Wolodarski själv på telefon till Dagens Media om uppdraget.

Redan nu har han planer för vad han vill göra med Dagens Nyheter.

De tankarna behåller Peter dock för sig själv. Den blivande chefredaktören har bestämt sig för att inte ge några intervjuer innan han har tillträtt den 10 mars.

– Vi ska vara det ledande kvalitets­mediet i Sverige, och jag betonar just mediet eftersom det gäller både papper, nät och mobilt, är dock hans generella programförklaring.

Han har synts i morgonsoffor, tv-debatter, hörts i radio och haft en central roll i svensk samhällsdebatt under snart ett decennium.

Trots det är Peter Wolodarski samtidigt en relativt icke-offentlig person. Det finns få intervjuer som bjuder någon inblick i hans privata sfär.

Han lever med skyddad identitet – vilket med största sannolikhet har samband med den stalker som fått besöksförbud och dömts till dagsböter för ofredande efter att ha trakasserat Peter Wolodarski under flera års tid.

Av folk som känner honom beskrivs han först och främst med ord som ”knivskarp”, ”bildad” och ”extremt kunnig”. Det handlar i mångt och mycket om hans förmåga till analys, argumentation och journalistiska skärpa.

När DN:s ledarsidor levereras hem till honom före tryck framåt elva­snåret på kvällen nagelfar han dem ned till minsta kommatecken.

Peter sägs även vara väldigt ”ansvarsfull med tidningens pengar” och vara hård i sin granskning av medarbetares representations- och utläggs­kvitton.

Men den seriösa Peter Wolodarski har även en mer spexig och extrovert sida. Under en ledningskonferens för Dagens Nyheter ska han ha frågat vad damerna ville höra till kaffet – och därefter dragit ett stycke på flygeln utan noter.

Peter Wolodarski sägs även vara en hängiven motståndare till hel- och halvfabrikat och gilla att laga mycket mat till sig själv och familjens tre barn.

En skådespelartalang bor i den unge blivande chefredaktören. Han gillar att imitera kända politiker, speciellt en viss utrikesminister.

Vännen Per T Ohlsson, författare och senior kolumnist på Sydsvenskan, är en av dem som blivit utsatt. När hans telefon ringde, och numret var dolt, var där en man som presenterade sig som Carl Bildt i andra änden.

– Jag blev ganska förbluffad, eftersom det var ganska länge sedan jag pratade med Carl Bildt, minns Per T Ohlsson.

Det dröjde någon minut innan Per förstod att det var Peter Wolodarski som lurat honom.

– Han är fruktansvärt bra på att imitera. Jag har sällan hört någon imitera Carl Bildt så bra som Peter.

En annan politiker som Peter gillar att imitera är den forne statsministern Göran Persson. Per T Ohlsson, 20 år äldre än Peter – och en nära vän – imponeras dock mest av hans intellekt.

– Peter är utan tvekan en av de allra största begåvningar jag har stött på under drygt 30 år i branschen. Har ett knivskarpt intellekt, är synnerligen påläst och har en högt utvecklad publicistisk känsla. Trots sin relativa ungdom har han bildning, mognad och omdöme i väldigt stor omfattning. Han är dessutom en förbaskat trevlig kille, säger Per T Ohlsson.

Kombinationen ung, framgångsrik och mycket begåvad kan, enligt vissa, göra att Peter Wolodarski har upplevts som hänsynslös och hård.

– Är man väldigt snabbtänkt och analytiskt begåvad kan man i umgänge med andra vara hänsynslös i den offentliga debatten. Det finns tydliga likheter mellan Wolodarski och Olof Palme, både i briljans och i sättet att debattera, säger Mats Berg­strand, tidigare chef för DN Debatt och i dag seniorkonsult på JKL.

Under åren har han sett Peter förändras ”från monetarist till keynesia­n” och ”från hök till duva, eller i alla fall duvhök” när det gäller Irakkriget.

Peter Wolodarski stödde USA:s krig i Irak, något som han senare har ångrat.

– Det är ingen dålig egenskap att kunna delvis ompröva egna ungdomliga analyser, säger Mats Bergstrand.

En annan DN-medarbetare tillägger att Peter tidigare kunnat ”låsa sig” i ståndpunkter, eftersom det varit ”viktigt för honom att ha rätt”.

– Men det har hänt mycket med Peter sedan han blev chef för ledarredaktionen. Han är en mycket mer dynamisk person nu.

Peter Wolodarski föddes 1978, fyra år efter storebror Jakob. Pappa Alexander Wolodarski kom till Stockholm som utbytesstudent – och stannade enligt tidningen Fokus kvar efter att Polens kommunistledare Wladyslaw Gomulka tagit landet i en alltmer antisemitisk riktning. Peters mamma tvingades avsäga sig sitt polska medborgarskap för att kunna komma till Sverige och förenas med sin Alexander.

Under uppväxten började Peter läsa DN redan i åttaårsåldern. Då var det främst sporten som gällde. I unga år var han också ovanligt fascinerad av Waxholmsbåtar (han kunde skilja på olika båtar utifrån ljudet av deras signalhorn) och olika busslinjer (han lärde sig tidtabeller utantill).

I en intervju med Sveriges Radios ”Studio ett” berättar Peter Wolodarski själv om hur mordet på Olof Palme blev startskottet för hans politiska intresse. Framför allt fångades han av efterspelet. Med stort intresse följde den då tioåriga Peter Wolodarski de tv-sända utfrågningarna i konstitutionsutskottet efter att Ebbe Carlsson-affären briserat sommaren 1988.

”Jag inser att varje tioåring inte tittade på KU-utfrågningarna den sommaren. Men det var så det började”, sade Peter till ”Studio ett”.

Debut som journalist gjorde han tidigt – som ”knattereporter” på ”Barnjournalen”. Efteråt har han kallat det en mycket bra skola, som gjorde honom van vid att vara med i tv.

Liberala Ungdomsförbundet blev Peters första politiska engagemang, han gick med under gymnasietiden. Det ledde även till att Peter Wolodarski började arbeta med ungdomsförbundets Stockholmstidning ”Radikalt forum” – som han genomförde en omgörning av.

Senare skulle Peter Wolodarski få en journalistisk läromästare i en av svensk tv-historias mest inflytelserika namn.

Journalistlegendaren Åke Ortmark, 83, – ett av ”de tre O:na” – berättar om sitt första möte med den unge Wolodarski, som då gick på Handelshögskolan i Stockholm, där han utbildade sig till civilekonom.

– Han kom fram efter en föreläsning som jag höll och sade att han tyckte att det jag hade pratat om var spännande. Sen frågade han om han kunde börja jobba för mig, säger Åke Ortmark.

Enligt Ortmark själv gav han Peter Wolodarski hans första ”stadiga journalistiska jobb” som researcher på TV8 och programmet ”O som i Ortmark”.

Där briljerade Peter Wolodarski med sin allmänbildning, mognad och belästhet.

I samma veva blev han också anställd som ledarskribent på Expressen. Snart syntes Peter Wolodarski även i rutan.

– Peter har alltid haft en otrolig arbetskapacitet och en enorm snabbhet. Jag började snart använda honom i min panel, där han framträdde med en mognad och insikt som var förbluffande. Sedan dess har det bara gått framåt för honom, säger Åke Ortmark.

Trots att nästan ett halvt sekel skiljer dem åt fann Åke och Peter varandra på ett personligt plan.

– Samarbetet utvecklades till en vänskap. Vi har fortfarande en mycket nära kontakt, säger Åke Ortmark.

Sedan dess har det rullat på. 2001 blev Peter Wolodarski anställd på DN:s ledarredaktion. Han fick programledarjobb, och sedermera ett program i eget namn i TV8. 2009 tog han över som politisk redaktör och chef över DN:s ledarredaktion.

Nu blir Peter Wolodarski själv publicistisk chef över omkring 225 journalister på Dagens Nyheter, Bonnier­s kronjuvel.

Det är ett stort kliv och något som kommer att sätta hans ledaregenskaper på prov.

Ledarskribenten Hanne Kjöller har jobbat jämte Peter Wolodarski under många år och sedan 2009 haft honom som chef.

– Han är den minst konflikträdda chef jag haft i hela mitt liv, säger hon, och tillägger att han kräver mycket av sina medarbetare och är väldigt resultatinriktad.

Samtidigt beskriver Hanne Kjöller en chef som, trots egen familj och ett krävande jobb, tar sig tid att bry sig om andra.

Hanne minns speciellt ett tillfälle när hon låg på sjukhus efter att ha genomgått en operation.

– När jag vaknade upp efter narkosen stod Peter där. Om man är sjuk är Peter en sådan som frågar om man behöver hjälp med att handla mat. Han tänker på folk på ett sätt som folk, kanske speciellt män, inte brukar göra.

Har han inga brister?

– Han är fantastiskt begåvad, ett unikum. Det låter kanske som att jag beskriver en übermensch, men han är det. Det finns inte en på miljonen som han.

I och med kröningen av Peter Wolodarski återvänder DN till det i tidningsvärlden klassiska upplägget med en chefredaktör och en vd.

En chef för ekonomin, och en för journalistiken.

Enligt Anders Forsström, ordförande för journalistklubben på DN, mottogs nyheten med optimism.

– Alla blev väldigt glada. Han kommer från redaktionen och han skriver väldigt bra. Det finns en stor förhoppning på honom.

Facket välkomnar den rena chef­redaktörsrollen.

– Vi har alltid velat ha en publicist som chefredaktör, som kan ägna sig åt tidningen, säger Anders Forsström.

Gunilla Herlitz – som trots sin dubbla roll beskrivs som ”mer synlig” på redaktionsgolvet än hennes företrädare Thorbjörn Larsson – kom visserligen från en bakgrund som journalist och publicist, men hämtades från Bonniers kassako Dagens Industri.

När hon tillträdde den 1 november 2009 sågs det främst som att hennes uppdrag var att säkra lönsamheten för Dagens Nyheter – och genomföra en smärtsam bantning av tidningens organisation.

– I dag får ekonomiska beslut alltid publicistiska konsekvenser. Och publicistiska beslut har alltid en ekonomisk betydelse. Det är inte alltid möjligt, men finns det en lämplig kandidat är rollerna som vd och chefredaktör så integrerade att en person är att föredra framför två, sade Bonniers koncernchef Jonas Bonnier då.

I dag säger han att idén fortfarande är relevant ”teoretiskt och intellektuellt” eftersom besluten är ”helt integrerade”.

Att han och DN:s styrelse nu väljer att dela upp ansvaret beror enligt Jonas Bonnier på en rad sammanhängande orsaker.

Dels får Gunilla Herlitz mer att göra då hon blir affärsområdeschef för ”News Sweden”, där Bonniers svenska dagstidningar ingår.

Dels säger Jonas Bonnier att tidningsbranschen nu befinner sig i det paradigmskifte som folk har pratat om i 15 år, där intäkter från fysiska exemplar måste ersättas med digitala intäkter.

– Ryktet om dagstidningens död är extremt överdrivet och felaktigt. Men dagstidningar måste hitta vägar att distribuera sitt innehåll digitalt på massor av plattformar och hitta affärsmodeller för det. Det kommer att kräva mycket kraft och tid från en vd, säger Jonas Bonnier.

Samtidigt måste innehållet göras ”ännu bättre” och ”mer relevant”, vilket kräver en chefredaktörs fulla uppmärksamhet.

Till syvende och sist handlar det enligt Jonas Bonnier om att Peter Wolodarski bedöms vara rätt man för jobbet.

– Framför allt tror vi att Peter kommer att göra en fantastiskt briljant tidning, det är det viktigaste.

Det blir också första gången på många år som Bonnier hämtar tidningens chefredaktör från ledarredaktionen.

– Det är den gamla stilen att välja, vilket är ganska ovanligt i dag. Jag tror att Bonniers har ett stort personligt förtroende för Peter, säger Jan Wifstrand, tidigare chefredaktör för Dagens Nyheter.

Hans Bergström, DN:s chefredaktör 2001–2003, gjorde en liknande resa.

– Det fanns då en stor skepsis Det är alltid en utmaning att komma från opinionsjournalistiken till att bli chef för en hel tidning som domineras av nyhetsdelarna, säger Mats Bergstrand.

Även Hanne Kjöller säger att många då var ”skiträdda att tidningen skulle politiseras”, men att folk verkar vara mer positiva denna gång.

– Peter har en idé om det journalistiska uppdraget. Han tycker inte att kränga tidning är som att kränga strumpor, säger hon.

Mats Bergstrand tror att Dagens Nyheter kommer att gynnas av att få tidningens kanske mest välkände debattör som chefredaktör.

Med honom på chefredaktörsposten kan DN:s publicistiske chef ta en större plats i samhällsdebatten. Något som Mats Bergstrand anser att Gunilla Herlitz, samt även Svenska Dagbladets chefredaktör Lena K Samuelsso­n, har avstått från.

– De har inte tagit någon plats alls i det offentliga samtalet, inte heller när det gäller direkt medierelaterade frågor, vilket är förvånande. Istället har kvällstidningarnas chefredaktörer tagit positionen som morgontidningarna borde ha haft. Det kommer att förändras i och med att Peter Wolodarski kommer in, säger Mats Bergstrand.

Mycket tyder dock på att Peter Wolodarski kommer att få fokusera mycket på ekonomin. Nyligen presenterades nya läsarsiffror från Orvesto, som visade att Dagens Nyheter gick emot strömmen. Papperstidninge­n ökade sin räckvidd till 810 000 läsare på vardagar, vilket ökade gapet till konkurrenten Svenska Dagbladet.

Papperstidningen har dock fortfarande omkring 100 000 färre läsare än 2004. Räknar man med webben är bilden en annan. DN berättar gärna att man har ”fler läsare än någonsin” då digitala kanaler räknas in.

Men intäkterna hänger inte med.

Enligt DN:s egna uppgifter minskade annonsintäkterna i pappret med 12 procent under 2012. De ökade annonsintäkterna på webben räcker inte för att täcka upp tappet.

DN:s vinst minskade också dramatiskt, från 190 miljoner kronor 2011 (där ingår dock 38 miljoner kronor i reavinst för försäljningen av Hemnet) till 79 miljoner kronor 2012.

– Papperstidningen är mer akut hotad än vad någon i mediebranschen egentligen vill tillstå. Man har ingen fungerande betalningsmodell på nätet ännu, säger Mats Bergstrand.

Niklas Ekdal, tidigare politisk redaktör på DN, tror att Wolodarski trots den renodlade rollen som chefredaktör kommer att få ta ett stort ekonomiskt ansvar.

– Han står inför samma utmaningar som alla andra dagstidningar, att ta betalt för innehållet på nätet.

Höstens bistra konjunktur, och en svag inledning på året, gör att tuffa åtgärder åter­igen kan bli aktuella.

Jonas Bonnier utesluter inte nedskärningar på tidningen.

Peter Wolodarski kan få se sig själv tvungen att genomdriva sparprogram.

– Om konjunkturen fortsätter tror jag absolut att det kommer att handla om besparingsprogram på DN. Exakt hur det kommer att slå kan jag inte ha några synpunkter på. Det är en fråga för DN:s ledning, säger Jonas Bonnier.

Detta trots att tidningens själ och främsta försäljningsargument ska vara dess redaktionella styrka.

– Att den redaktionella kvalitén är vårt absoluta hjärta och det vi ska leva på om 50 år finns det ingen tvekan om. Men det utesluter inte att man kan göra besparingar eller omprioritera, säger Jonas Bonnier.

Wolodarskis uppdrag är tydligt:

– I grund och botten är det allra viktigaste att förbli den tidning som levererar den mest relevanta och intressanta journalistiken i Sverige. Det är viktigare än något annat, så länge de gör det har man tid att lösa andra bekymmer, säger Jonas Bonnier.

Viktiga årtal i DN:s historia

1864: Den 23 december ut­kommer DN för första gången.

1883: Upplagan passerar 20 000.

1901: Flytt till Klarakvarteren från Regeringsgatan.

1917: Upplagan passerar 100 000 exemplar.

1925: Första färgpressen köps in, första 4-färgsbilagan ges ut.

1944: Upplagan passerar 200 000 exemplar. Expressen, som då tillhör DN, kommer ut med sitt första nummer. Flygfrakt blir ny distributionsform.

1946: Tryckpressarna i Klara kompletteras med nya i Hornsberg.

1954: Upplagan passerar 300 000 exemplar.

1964: DN flyttar till det nybyggda höghuset i Marieberg.

1987: Mariebergskoncernen bildas och DN och Expressen blir systerbolag.

1992: Annonsavdelningen flyttar ur höghuset till dagens lokaler.

1993: DNEX, nytt tryckeri i Akalla, invigs.

1996: Hela företaget flyttar ur höghuset till dagens lokaler.

1996: Dn.se lanseras.

1998: Bonnier köper Marieberg som tas från börsen. DN blir dotterbolag i Bonnier AB.

2003: Nya DN lanseras med B- och C-delarna i tabloidformat

2004: Hela DN blir tabloid.

2009: DN:s nytillträdda chef­redaktör Gunilla Herlitz infor­merar personalen om kraftiga nedskärningar. Tidningens förlust 2009 var 109 miljoner kronor.

2010: Ett stålbad genomförs då 100–120 anställda varslas om uppsägning.

2011: En ny omgjord DN lanseras med nya delen DN Sthlm. Tidningen gör en vinst på 190 miljoner kronor.

2012: DN inför betalvägg, som låser in allt innehåll från papperstidningen. Den skrotas senare under året då DN väljer att låta allt digitalt material ingå i pappersprenumerationen.

Källa: DN samt dagensmedia.se

Peter Wolodarski

Familj: Frun Karin Grundberg Wolodarski, journalist och författare, samt tre barn.

Utbildning: Civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm.

Karriär:

Började sin journalistiska bana som knattereporter på ”Barnjournalen”.

Blev ledarskribent på Expressen samt researcher hos Åke Ortmark på TV8 i slutet av 1990-talet.

2001 blev Peter Wolodarski anställd som ledarskribent på Dagens Nyheter.

Fick 2006 det egna programmet ”Wolodarski” på TV8.

Hösten 2008 befann sig Peter Wolodarski i Boston där han som Niemanstipendiat studerade bland annat rysk historia vid Harvard. Han fick återvända tidigare än planerat för att i mars 2009 ta över som politisk redaktör och chef för DN:s ledarredaktion.

Den 10 mars i år tar Wolodarski över som chefredaktör och ansvarig utgivare på DN. Han sitter även med i redaktionskommittén för tidskriften Judisk Krönika.

Källor: Expressen, DN, Wikipedia.

News Pilot


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.