Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Bilagor nästa för annonspaketen

Publicerad: 30 Mars 2011, 04:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:15

Efter att ha legat lågt på utvecklingsfronten tar annonspaketen sats igen. Hela Skåne, Citypaketet och Mälardalspaketet gör alla egna bilagor i år.


Ämnen i artikeln:

MälardalspaketetCitypaketetHela Skåne

Hela Skåne släpper i år fem bilagor som ska gå i alla paketets tidningar. Den första bilagan med tema golf släpps i april/maj och trycks i 442 500 exemplar.

– Vi hoppas på att få in nya annonsörer, säger Robert Bäcklin, vd på Hela Skåne.

Någon gång i maj/juni släpps den andra bilagan, denna gång med grilltema. Robert Bäcklin räknar med en intäkt på 5 miljoner kronor för de fem utgåvorna som ska släppas i år.

– Vår totalomsättning är över 400 miljoner kronor, men på bara fem utgåvor är 5 miljoner mycket. Det viktiga är att det till stor del är nya intäkter.

Hela Skåne gör även en satsning på det digitala, där man tittar på annonsfinansierade tv-produktioner för webben. Det kan till exempel röra sig om mat- eller reseprogram. Förhoppningen är att ha den första produktionen klar till sommaren.

– Vi siktar på att kombinera print och rörligt. Vi tror att exempelvis många resebolag och flygbolag kan se möjligheten att synas lite extra i Öresundsregionen.

Även Citypaketet siktar i år på att ta fram egenproducerade bilagor. Planen är att välja ut fyra fokusområden för bilagorna. Men några detaljer är ännu inte klara.

– Det här känns spännande. Nu tittar vi på hur vi ska lösa det hela, säger Dan Morén, vd på Citypaketet.

Citypaketet lanserar nu också en helt ny produkt med namnet City Webb Premium, som innehåller de större bannerformaten i topp på sajternas förstasidor. 6 000 000 exponeringar kostar 440 000 kronor netto.

– Där tror jag att vi kan ta en ganska stor position, säger Dan Morén.

Bilagor är också nästa steg för Mälardalspaketet. Den första bilagan med tema fritidshus släpps i april.

– Bilagor är en sådan sak som vi kan samsälja. Det här är ett första test, sedan ska vi utvärdera, säger Matthias Sånemyr, försäljningschef på Mälardalspaketet.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.