Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

”Big Lebowski” gav inspiration

Publicerad: 19 Februari 2013, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:54

Med hjälp av en dansande bilförsäljare ska Kia Motors förmedla nybilsglädje och sälja sin mest köpta bil – Kia Cee’d. Referensen till reklamen är en scen i kultfilmen The Big Lebowski.


Ämnen i artikeln:

Kia Motors

Nybilsglädje står i fokus när bilföretaget Kia Motors lanserar sin nya kampanj.

– Vi vill visa på glädjen som finns kring en ny bil – doften och känslan av att ingen har ägt den tidigare. Känslan av att sätta sig i en helt ny bil är speciell och det är många som kan associera till den, säger Annelie Söderberg, projektledare på Kia Motors.

Kampanjen ska sälja Kias bilmodell Cee’d, som blev den mest köpta privatbilen under 2010, 2011 och 2012 samt visa på Kias fortsatta fokus på design och kvalitet. Huvudmålgruppen är barnfamiljer.

– Förutom att öka försäljningen hoppas vi att kampanjen ska leda till större antal provkörningar och driva mer trafik till bilhallen på hemsidan där man kan se mer av bilen, säger Annelie Söderberg.

Huvudpersonen i reklamfilmen är bilförsäljaren Johan, som redan huserar på Kia Motors hemsida.

– Johan har vi jobbat med ett par år nu, det är han som visar runt i bilhallen på hemsidan, något som varit mycket uppskattat. Att köpa bil är ett stort beslut och man kanske bara köper en ny bil en gång i livet. Vi vet att bilköpare gör mycket research på nätet innan de köper en bil, säger Joachim Berntzon, vd på reklambyrån Berntzon Bylund, som gjort kampanjen.

I reklamfilmen får tittarna följa Johan när han utforskar bilen, smeker och pussar på den – och brister ut i dans.

– Referensen till filmen är en scen i The Big Lebowski där John Turturro, som spelar Jesus, slår en strike och uttrycker sin glädje i en dans till latinska rytmer. Det är gjort med glimten i ögat och mycket värme. I vår film är det Johan som gör en skön dans, förklarar Joachim Berntzon.

Med start vecka 10 ska reklamkampanjen kommuniceras i tv, direktreklam, print och online.

De gjorde kampanjen

Kia Motors:

Anders Lebreus, tf marknadschef

Annelie Söderberg, projektledare

Berntzon Bylund:

Hans Bylund, cd

Yasin Lekorchi, ad

Måns Andersson, copy

Erik Olsson, digital ad

Tess Stevenberg, form

Marie Carlström, original

Åsa Edgren, produktionsledare

Joachim Berntzon, projekt­ledare

Produktionsbolag: Berntzon Bylund

Regissör: Alexander Hols

News Pilot


Ämnen i artikeln:

Kia Motors

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.