Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Bidrar till en manlig gemenskap”

Publicerad: 29 September 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:50

Mobilspel och spelsponsring är Estrellas väg mot toppen.


Estrella har nästan slutat helt med traditionell marknadsföring.

I stället väljer snackstillverkaren att fokusera sina insatser mot spel­världen. Förutom att ha ett eget mobilspel – kallat ”Zombie Potatoes” – deltar Estrella vid gamingforumet Dreamhack sedan 2013, samt vid Frogbite Masters. Dessutom ger man ut ett stipendium till indiespel­utvecklare.

– Vår målgrupp är unga män 15–25 år och vi vill vara där de är. Spel är det största intresset för den här målgruppen, säger Lisa Müller, senior varumärkeschef för Estrella.

Redan 2013 lanserade Estrella den första versionen av ”Zombie Potatoes”, framtagen av Hello There. Spelet bygger på att en meteorit har slagit ner mitt i potatisåkern och förvandlat alla potatisar till onda zombies – alla utom en. Som den friska potatisen ska spelaren sedan utrota alla zombies som väller fram. Hittills har spelet laddats ned 45 000 gånger.

– Som vi ser det så bidrar vi till en manlig gemenskap. Man träffar sina vänner, spelar dataspel och har roligt tillsammans. Det är ett tillfälle när snacks konsumeras.

Enligt Lisa Müller, som hänvisar till siffror från Nielsen, är Estrella sedan 2014 återigen marknadsledare på chips med en andel på 34 procent.

Kännedomen i huvudmålgruppen är hela 99 procent.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.