fredag27 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Berghs: ”Det handlar om att skapa dynamik”

Publicerad: 14 februari 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:33

Dagens kommunikationsstudenter ställer allt högre krav på framtida arbetsgivares värdegrund. Därför blir jämställdhet en allt viktigare fråga för byråerna.– Byråerna måste tänka över hur de ser på det här, säger Camilla Wallander, vd på Berghs.

Ämnen i artikeln:

Berghs

DT

Dante Thomsen

SA

Synnöve Almer


På Berghs diplomutbildningar är just nu 56 procent av studenterna kvinnor. På övriga kurser är andelen kvinnor över 70 procent.

När Camilla Wallander, tidigare marknadschef på NK och SAS, tillträdde som vd på skolan i höstas sattes mångfald upp som en viktig punkt på agendan.

– Vi startar alltid våra utbildningar med en kurs i professionell utveckling som ska ge våra studenter insikter kring sig själva och sin roll i ett team.

Vad kan ni som kommunikationsskola göra för att höja jämställdheten i branschen?

– Vi kämpar för att få in mer kvinnliga föreläsare och hela tiden lyfta frågeställningen. Men det handlar också om mångfalden bland våra studenter och där tittar vi mycket på vilka intagningskrav vi har.

Camilla Wallander fortsätter:

– Generationsanalyser visar att studenterna ställer allt mer värdegrundade krav på byråerna. När man söker ett jobb är det inte vilka priser byråerna har vunnit som är viktigt utan att man passar in i den kultur som råder på jobbet.

Vad kan byråerna göra?

– Jag tror att de måste bli mer professionella i rekryteringsprocessen. Det handlar om att inte bara gå på den som är mest erfaren utan att också lägga till andra egenskaper som höjer mångfalden på byrån. Det handlar om att skapa dynamik och tänka nytt.

När Martin Prosperity Institute presenterade sitt globala kreativitetsindex, där värden som platt hierarki och jämställdhet är viktiga punkter, i oktober förra året hamnade Sverige på första plats.

Men Camilla Wallander menar att det finns en risk för att Sverige sackar efter om inte mer görs för att höja jämställdheten i branschen.

– Om vi ska kunna leva vidare på det varumärket måste vi ligga i. Vår bransch måste jobba vidare med de här frågorna.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev