Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

BBC i offensiv med svensk duo

Publicerad: 12 Maj 2010, 10:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:50

BBC blåser nytt liv i sin nordiska satsning. En svensk duo från Discovery lägger grunden för kontor i Norden.


Björn Albrektson, tidigare nordisk kanalchef på Discovery, och dåvarande tillförordnade presschefen Kalle Dixelius,  är numera frilansande nordiska representanter för BBC. Målet är att fram till OS i London 2012 se till att BBC blir den mest framgångrika internationella kanalportföljen i Norden.

- Jag har alltid tyckt att BBC är ”the Queen” bland de internationella kanalerna. Uppdraget att som ”förste man på plan” vara med och bygga BBC Worldwide Channels här i Norden är både hedrande och en särdeles spännande utmaning för mig, säger Björn Albrektson, som klev på ifjol.

BBC Worldwide Channel inledde en nordisk offensiv i december 2008, då man lanserade fem av sina sex internationella kanaler – flaggskeppet BBC Entertainment, BBC Lifestyle, BBC Knowledge, BBC HD och BBC World News. Målet är att även komma igång med barnkanalen Cbeebies.

- Vi har en väldigt höga ambitioner med regionen, som också gillar brittiskt innehåll mer än många andra. Vi har en tioårig affärsplan, men så kom det en internationell finanskris och vi tvingades bromsa. Nu drar vi igång saker vi ville göra i fjol, säger Christian Brent, strategisk chef  på BBC Worldwide Channels, som ingår i koncernens fristående, internationella och strikt kommersiella bolag BBC Worldwide.

Fokus just nu är att få till stånd en närmast heltäckande distribution. BBC siktar även på att addera reklamintäkter till inkomsterna från operatörerna.

- Vi hoppas snart vara på plats med ett kontor i Norden och börja anställa folk. Kalle och Björn är ett första steg. Vi behöver även berätta att vi finns för att attrahera fler tittare. Marknadsföringen har skjutits upp, men den kommer också snart, säger Christian Brent.

Stockholm kommer sannolikt bli basen för BBC Worldwide Channels regionkontor, enligt Björn Albrektson.

- De närmaste åren är fokus att öka distributionen, särskilt i Sverige som har en lite lägre procentuell hushållspenetration än Danmark och Norge. Vi behöver också bygga kännedom och allmän närvaro. De flesta känner till BBC men inte att vi erbjuder en helt lokaliserad och bred kanalportfölj.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.