Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Baywatch-känsla” i Bauhaus nya reklam

Publicerad: 26 Maj 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:00

Bäst i klassen är Bauhaus – som är ”favorit” hos 23 procent av svenskarna.Marknadschefen Johan Saxne tackar det nya manéret med familjen i fokus.– Vi är väldigt glada och stolta, säger han.


I Yougovs mätning av byggkedjorna är Bauhaus solklar favorit.

– Vi har ju sett det själva i våra egna mätningar också, att vi har fått ett riktigt lyft – och ser en helt annan lojalitet till Bauhaus jämfört med tidigare, säger Johan Saxne.

Vad tror du att det beror på?

– Vi har ju gjort en ganska rejäl förflyttning i vår kommunikation, där vi går mer mot skaparglädje, och mer mot famil- jer.

– Bauhausfamiljen är kärnan, och vi lyfter fram glädjen i att skapa, snarare än de stora projekten, som kanske kan kännas lite jobbiga.

Den sista filmen i serien med det nya manéret går strax upp – sen väntar en ny kampanj kring midsommar.

– Ja, vi gör en satsning på vårt nautic-sortiment, alltså båtsortiment med allt från flytvästar till rib-båtar. Vi har gjort en kampanj med en lite skämtsam ”Baywatch”-känsla, säger Johan Saxne.

Bauhaus gör all reklam inhouse, och samarbetar med mediebyrån Mash.

Strax efter Bauhaus på Yougovs topplista över mest omtyckta varumärken bland byggkedjorna placerar sig Byggmax, med 17 procent, trea är Beijer med 15 procent.

– Vi ser ödmjukt på vår position som marknadsledare. Vi märker ju att andra sneglar på oss, så vi måste hela tiden förnya oss. Vi jobbar jävligt analytiskt, och går igenom vad som funkar och vad som inte funkar, säger Johan Saxne.

Allra sämst i Yougovs och Mediekompaniets mätning är Coop Bygg – som hela 15 procent uppger att de inte gillar.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.