Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Bäst i världen

Publicerad: 22 november 2011, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:48

Här är några av världens vassaste printannonser. Dagens Media reder ut vad som får Cannes Lions-juryn på fall. "Alla bygger på någon form av vardagsinsikt", säger Thomas Brenemark, vice vd på Storåkers McCann.


En kund som är beredd att satsa på en kreativ printannons, istället för en taktisk, en rejäl budget för bildproduktion och en byrå som vill lägga ned sin själ i en tidningssida är självklara grundförutsättningar.

– Alla de vinnande annonserna har en snygg och snabb bildlösning. Det finns en intelligens inbyggd som får alla som ser annonsen att ta den till sig, säger Thomas Brenemark, vice vd på Storåkers McCann.

Alla vet att väskor misshandlas i hanteringen eller hur det känns att stå på öronen som den lilla pojken. Det gör att betraktaren känner sig smart, samtidigt som annonsen förstärker varumärket utan att lyfta ett enskilt erbjudande.

– När ett enskilt erbjudande lyfts handlar det ofta om att kapitalisera på en befintlig uppfattning, inte om att förstärka eller förflytta, säger Thomas Brenemar­k.

Anna Hjalmarsson, planner på Svensson:

– En bra printannons får oss att glömma bort att det är reklam. Den får oss att känna kärlek och respekt. Den litar på att individen förstår och är en intelligent person. Den är ofta mycket enkel att förstå.

Hon ser gemensamma nämnare hos alla nämnda Cannes-vinnare i press, utom DDB Argentinas bidrag, som istället använder sig av starka bilder.

– Annonserna har enkla bärande idéer som kräver oerhört mycket detaljer i utförandet. Det ligger med all säkerhet oerhört mycket arbete bakom dessa annonser. Det får oss att stanna kvar och titta extra noga, vilket är printens starkaste egenskap, säger Anna Hjalmarsson.

KOMMENTARER OM CANNES VINNANDE TIDNINGSREKLAM

News Pilot

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.