Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Banken missar mobilen

Publicerad: 9 Oktober 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:08

Med 63 procent i mediebyrån Starcoms undersökning Digital Health Check är banker en av de branscher som har bäst och mest digital närvaro. Men det finns en blind fläck – mobilen.


Ämnen i artikeln:

HandelsbankenSwedbankNordeaSEB

I Digital Health Check rankas 263 skandinaviska företag i 24 branscher efter deras närvaro i digitala och sociala medier.

Totalt omvandlas 30 olika mätpunkter till en procentsiffra där 100 är max, och i den absoluta toppen ligger teleoperatörer, ideella föreningar och banker.

Men trots sin höga position i undersökningen är det alltså en sak som bankerna inte ännu greppat fullt ut – mobilen.

– Bankerna har kommit rätt långt digitalt men personligen är jag förvånad över att branschen generellt sett ligger så långt efter i mobilen. Numera är det viktigare för oss att ha med oss mobilen än plånbok och nycklar när vi går hemifrån, säger Fredrik Perulf, forskningschef på Starcom.

Han tycker också att det är förvånande att bankerna inte satsar mer på att knyta in nya kunder via appar eller mobilsajter.

– Möjligheterna kommer bli stora för den bank som har flest mobilanvändare när mobila betalningar tar fart.

Den enda bank som är med på Digital Health Checks tio-i-topp-lista över de mest digitala varumärkena i Sverige är Nordea, som placerar sig på plats sju.

Claes Tell är marknadschef på Nordea. Han säger att mobilen blir avgörande i framtiden.

– Samtidigt är det viktigt att poängtera att mobilen kompletterar våra andra kommunikationskanaler. Medan Facebook är en arena för kommunikation handlar mobilen kanske snarare om enkla transaktioner. De fyller helt enkelt olika syften.

Anders Carlström, chef för internetbanken på SEB, är inne på samma linje.

– Vi ser först och främst mobilen som en mötesplats och som ett komplement till våra andra kanaler. Men ser man till hur mycket mobilen växer, kommer det vara den största mötesplatsen sett till antal kundmöten.

Att inte halka efter är livsviktigt, enligt Johan Bryngelson, som är chef för marknad och försäljning online på Swedbank.

– Det med tanke på att allt fler av våra kunder befinner sig där. Vi utgår numera från mobilen när vi uppdaterar våra digitala banktjänster.

De tre bankerna är nöjda med sin närvaro i mobilen. Men det finns utrymme för självkritik.

– Kunderna efterfrågar alla tjänster i mobilen men vi är inte där än. Där har vi en liten resa att göra. Men det är intressant att se hur mobilen tar över. Vi får allt färre internetbesök för att folk använder mobilen istället, säger Anders Carlström.

Bankerna

Nordea

Mobil­betalningstjänsten Swish. Har en mobil­bank, vilket är den tjänst som majoriteten av kunderna använder. Har en app.

Medieinvesteringar 2010: 59,2 miljoner kronor brutto

Medieinvesteringar 2011: 29,8 miljoner kronor brutto

Medieinvesteringar hittills i år: 17,6 miljoner kronor brutto

Byråsamarbeten: DDB, Creuna, PHD

SEB

Mobilbetalningstjänsten Swish. Har en mobilsajt och en app för enkla bankärenden. Planerar tjänster för fondhantering.

Medieinvesteringar 2010: 87,6 miljoner kronor brutto

Medieinvesteringar 2011: 104 miljoner kronor brutto

Medieinvesteringar hittills i år: 34,4 miljoner kronor brutto

Byråsamarbeten: MRM Starsky, Bontouch, Mindshare

Swedbank

Mobilbetalningstjänsten Swish. Har en mobil­sajt, en app för enkla bankärenden och en egen butiks­betalningsapp.

Medieinvesteringar 2010: 48 miljoner kronor brutto

Medieinvesteringar 2011: 99,6 miljoner kronor brutto

Medieinvesteringar hittills i år: 51,6 miljoner kronor brutto

Byråsamarbeten: Lowe Brindfors, LBi och Scream

Handelsbanken

Har bankernas gemensamma mobilbetalningstjänst Swish. Har en mobilsajt och en app för enklare bankärenden.

Medieinvesteringar 2010: 4,1 miljoner kronor brutto

Medieinvesteringar 2011: 11 miljoner kronor brutto

Medieinvesteringar hittills i år: 16,6 miljoner kronor brutto

Byråsamarbeten: Har inga centrala byråsamarbeten

Dante Thomsen


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev